Předchozí
1 z 2
Další

1. Nejdražší výměna kol

Nejdráže – asi na milion korun vyjde výměna kol u supersportu Bugatti Veyron. Pneu se lepí na speciální ráfky, které mají stejně jako gumy životnost jen 4000 km. Vozidlo jedoucí i přes 400 km/h je totiž i značně těžké. To právě kvůli zajištění stability ve vysokých rychlostech. U nástupce Veyronu Chiron výrobce tvrdí, že servis pneu již tak drahý nebude. 

2. Nejdražší typ pneu

Ještě více než pneumatiky na Veyron stojí sada na nakladač LeTourneau L-2350. Tedy v tomto případě je asi jednodušší přestěhovat celý pneuservis, možná i s automatem na kávu a recepční přímo k nakladači. Pneumatiky totiž nesou označení 70/70-57 SRG DT (průměr 4 m, šířka 1,78 m). Kola roztáčí 16válcový turbomotor Detroit s objem 65 litrů. Lžíce nakladače má objem 40 kubíků a unese bez problémů 72 tun.

Sedm otázek a odpovědí o pneumatikách. Víte, na kterou nápravu patří lepší pneu?

3. Největší pneu

Ačkoli se největší pneumatiky vyskytují na důlní mechanizaci, tzv. dumperech, jejichž kola mají v průměru okolo čtyř metrů (viz předešlý odstavec), ještě větší pneu jsou k vidění v USA a v Kanadě jako reklamní poutače. Ten největší nemůže být nikde jinde, než v oblasti zasvěcené automobilovému průmyslu, tedy v blízkosti rušné dálnice u Detroitu. Kolo má průměr přes 24 metrů. Stavba nese označení Giant Uniroyal Tyre. Na svém místě je dílo již od roku 1965. Přitom původní určení bylo zcela jiné. Konstrukci vymysleli archiketi, kteří navrhli i Empire State Building pro trochu jiný účel - šlo o ruské kolo s gondolami ve tvaru barelů.

4. Nejkratší životnost

Většině motoristů jedna sada pneumatik vydrží i několik let. Zcela jinak je tomu ale ve světě Formule 1. Životnost kol Pirelli pro formulové speciály F1 většinou nepřesáhne několik desítek kol na jednotlivých závodních okruzích. Nyní se pneumatiky pro F1 vyrábí z devíti různých směsí – odstupňované pro různé stupně tvrdosti. A další speciální kola jsou pochopitelně určena také pro mokrý povrch. Jednotlivé typy jsou barevně odlišené. Pro tuto sezonu byla novinkou superměkká kola s růžovou barvou a oranžová – supertvrdá.

5. Povinnost jízdy na zimních trvá už 40 let

V severském Finsku pravidlo o nutnosti jezdit v zimě na speciálních pneumatikách zavedli již roku 1978. V této zemi ale také zimní pneumatiky vznikly. To se stalo už ve třicátých letech minulého století. Výrobce se jmenoval Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, což je vlastně dnešní Nokian – s původním názvem by společnost asi tak snadno neprorazila. První zimní kola byla určena pro nákladní automobily. První zimní kola pro osobní vozy vznikly o dva roky později – v roce 1936. Zpočátku měly všechny zemní pneumatiky hřeby. Teprve v 70. letech byly vyvinuty směsi, které mají dobré brzdné i záběrové vlastnosti i bez nich.

6. Největší výrobce

Největším výrobcem pneumatik na světě je suverénně společnost Lego, která například jen v roce 2011 vyprodukovala 318 milionů pneumatik, které se zároveň řadí k těm nejmenším na světě. Ale cesta na výsluní nebyla tak přímočará, jak by se mohlo na první pohled zdát. I když se modely aut dostaly do sortimentu výrobce stavebnic již začátkem padesátých let, první pneu Lego spatřily světlo světa až v roce 1962. Nejmenší sériově vyráběné kolo Lego má průměr pouhých 14,4 milimetru.

Systém Easy Fill Tire Alert od Nissanu.
Nissan má nový systém pro jednoduché dohuštění pneumatik. Ušetří hlavně čas

7. I v Česku byl Michelin

Pražská továrna Pneu Michelin vznikla v roce 1933 jako dceřinná společnost francouzského výrobce pneumatik Michelin. Po válce byl podnik zestátněn a přejmenován na Pneumichelin, n.p. Praha. To ale bylo jen dočasné řešení. Brzy byla vypsána soutěž na nový název závodu a zvítězil návrh Josefa Koňase – MITAS. Vznikl spojením slov Michelin a Veritas. Firma Veritas původně sídlila v Hrádku nad Nisou, vyráběla pryžové obruče a byla začleněna ke strašnickému Michelinu.

8. Nejkurióznější využití

Soupravy metra v Paříži či v kanadském Montrealu jezdí na pneumatikách. Každý, kdo zažil nouzové brždění vlaku či tramvaje musí vědět, že kombinace ocelových kol a kolejnic ze stejného materiálu není ideální. Stejně tak se z podzemní dráhy často přenášejí nepříjemné vibrace do budov v blízkém okolí. A právě vagony metra postavené na pneumatikách uvedené problémy eliminují. Kdo by ale čekal, že je tento nápad nějak extrémně novátorský, pravdu nemá.  Autorem myšlenky kolejového vozidla postaveného na pneumatikách je William Thomson a jeho nápad je datován rokem 1846. Návrhvšak spočíval v tom, že vedle pneumatik budou i ocelová kola, jejichž starostí bude kopírovat směr dráhy podle zakřivení kolejnic.

9. První kola ve vesmíru

I první vozidlo, které se pohybovalo po jiném povrchu než je tem zemský, byl Lunar Roving Vehicle (LRV) z programu Apollo 15, 16 a 17 z let 1971 a 1972. Elektromobilu se také říkalo měsíční bugina (moon buggy). Jiné podmínky a provoz v měsíčních dunách si vyžádaly také odlišnou konstrukci a jiné použité materiály. Základem byla tkaná síť z pozinkovaného drátu. Běhouny byly pro změnu z titanu.