Galerie: 5 nejstarších aut, která se dodnes vyrábí.

Málokdo by to čekal, ale Suzuki Jimny je s námi už opravdu dlouhou dobu. Přesněji tedy její třetí generace představená v roce 1998. Ta se bez větších změn, jak zevnitř, tak zvenku, vyrábí ve stejné podobě dodnes. Současná generace Jimny je nyní 19 let stará. Její základ stále zajišťuje staromódní žebřinový rám, ale možná proto je dodnes robustním malým off-roadem, který si nechá leccos líbit. V Evropě je k sehnání s pohonem předních nebo všech kol. Ze všech generací Jimny se ta současná vyrábí nejdéle. Dlouho tady už však nebude. Není tomu dlouho, co se začaly objevovat informace o zcela nové generaci, která by měla přijet už příští rok. Proč něco měnit na spolehlivé a jednoduché dodávce, která je v USA velmi rozšířená a stále je o ni zájem? Ford Econoline je na světě od své čtvrté generaci již 26 let. Produkce stále pokračuje a v základu se toho doteď moc nezměnilo. Přestože inženýři od roku 1991 provedli na populární dodávce již nespočet úprav, nějakých zásadních změn se Ford Econoline nedočkal. Jednoduchý rám, kabina a nespočet verzí nástavby prostě fungují neustále. Dokonce i motorizace mají datum výroby ještě v devadesátých letech a povětšinou jde pořád o velkoobjemové osmiválce. Econoline byl v USA nedávno z části nahrazen známým Fordem Transit, výroba staré dodávky se ale i přesto nezastavila. Někdo by mohl namítnout, že Mercedes-Benz třídy G je s námi beze změny už od 70. let. V roce 1990 ale přišla opravdu rozsáhlá modernizace a zrodila se generace W463, která je s námi dodnes. Poslední generace třídy G je tedy stará 27 let. Mercedes však neustále vylepšuje tohle a támhleto, aby její ikonicky hranatý a luxusní off-road pořád dokázal zaujmout nové zákazníky. Svou cenou a charakterem si za svou dobu „Géčko“ v podstatě vytvořilo vlastní kategorii. O šíleně výkonné AMG verze je neustálý zájem od movitějších zájemců, přičemž další verze Mercedes stále prodává pro armádní účely po celém světě. Legendární Lada Niva tento rok slaví 40. narozeniny. Přestože se už mluví o její náhradě, zatím to nevypadá, že by se malému ruskému off-roadu chtělo pod drn. Díky prověřené robustnosti a terénním schopnostem si vydobyla obrovský respekt. První a rovněž současná generace Nivy se vyrábí od roku 1977. Inženýry byla během vývoje popisována jako „Renault 5 na podvozku Land Roveru“, ačkoliv techniku používaly první verze z Fiatu 124 a dalších na něm postavených Ladách. Za svůj život byla Niva pouze lehce modernizována, aby se s nekompromisním off-roadem dennodenně trochu lépe žilo. Na druhou stranu je ale pořád nabízena i v mnoha užitkových karosářských variantách. Nejstarším dodnes se vyrábějícím autem je s přehledem anglický sporťák Morgan 4/4. Jeho druhá série z roku 1955 se v prakticky vůbec nezměněné podobě vyrábí dodnes. Jak je u Morganu tradicí, dokonce stále používá z části dřevěný rám jako základ. Od začátku produkce byly pod kapotou k nalezení různé motorizace od Fordu a design karosérie se striktně držel stylu 50. let. A pokud se vám ta dlouhověkost stále nějak nezdá, zeptejte se sami – které dnešní auto seženete s drátěnými koly? Jak dlouho bude Morgan ještě používat svůj 62 let starý recept na klasický britský roadster? To netušíme. Prozatím to ale vypadá, že nemají nejmenší chuť produkci ukončit. Proč taky, když všechno skvěle funguje a lidé mají stále zájem.