Galerie: 70. let značky Honda

Honda Super Cub je pro Japonce něco jako Brouk pro Němce nebo Fiat 500 pro Italy. Celosvětově se prodalo na 100 milionů kusů a i po 70 letech se stále vyrábí. T360 z roku 1963 je první dvoustopé vozidlo Honda. Miniaturní čtyřválec o objemu 356 cm3 později doplnil „půllitr“ s 38 koňmi. V té době slušná hitparáda... První roadster S500 přišel současně s náklaďáčkem T360, z něhož měl také motor. Výrobce ale nakonec produkční auto vybavil „pětistovkou“ z T500, kterou u Hondy vyladili na 44 koní! V roce 1964 Japonci vyrukovali s prvním monopostem formule 1. RA271 debutovalo v Německu a první vítězství přišlo už za rok při Velké ceně v Mexiku. Už za rok po S500 přišla první modernizace tohoto roadsteru s větším motorem o objemu 606 cm3 a také verzí kupé. Než byla výroba modelu S600 v roce 1966 ukončena, vzniklo na 11 tisíc roadsterů a téměř 2000 kupé. Honda šla postupně a neustále zvětšovala objem motoru. Honda S800 z roku 1966 s 71koňovým motorem o objemu 701 cm3 se stala prvním sériovým vozem značky, který pokořil hranici 160 km/h. První ryze osobním vozem se stala Honda N360 z roku 1967, která odstartovala velmi úspěšný příběh. Typický kei car o rok později evolvoval v N600, které už parametry kei car nesplňovalo. Honda ho tedy určila na vývoz. Honda H1300 z roku 1969 se stala první minelou značky. Vzduchem chlazený motor se nepovedl a neustále úpravy výrazně prodražili vývoj, který se nikdy nezaplatil. Honda se tak rychle vrátila k vodou chlazeným motorům. Honda Z600 v roce 1970 způsobila svou roztomilou karoserii doslova poprask. Motorem CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion) se Honda stala prvním automobilovým výrobcem, který bez katalyzátoru (první generace Hondy Civic) splnil přísnou emisní normu US Clean Air Act z roku 1970. Kompaktní Civic z roku 1972 v době celosvětové ropné krize vydělal Hondě obrovské peníze. První model určený pro světový trh získal 3x po sobě Titul auto roku. Doteď se Civicu vyrobilo na 24 milionů kusů. Druhým celosvětovým modelem se sta v roce 1975 Accord, vyráběný jako třídveřový hatchback a čtyřdveřový sedan. Nepřímý konkurent Toyoty Celica se v roce 1978 objevil s označením Honda Prelude. Na rozdíl od konkurence nešlo o sportovní automobil, nýbrž o malé GT. Honda byla první, která přišla s mapovou navigací, kterou od roku 1981 nabízela pro domácí verze modelu Accord. Ve spolupráci se značkou Alpine tak o rovných deset let předběhla dobu. Honda jako první japonský výrobce expandoval do Evropy. V roce 1981 uzavřela licenční dohodu s britskou značkou Triumph. Prvním společným modelem byla Honad Ballade, která se na „ostrovech“ prodávala s motorem 1,3 jako Triumph Acclaim. Modelem City Honda započala dlouhou historii vozu, který u nás známe jako Jazz. Na domácím trhu byly k mání dokonce přeplňované ostré verze a provedení kabriolet. Výroba trvala od roku 1981 – 1986. Honda CR-X první generace je dodnes uctívaným modelem mezi všemi fanoušky značky. Na Civicu postavené CR-X je v dnešní době velká vzácnost, protože se v drtivé většině staly terčem tunerů, nebo se prostě rozpadly na prach. První luxusní limuzínu Honda představila společně s novou značkou Acura pro americký trh v roce 1986. O tři roky tak předstihla Toyotu a Infiniti. V roce 1988 Honda v motorsportu předvedla to, co už nikdo nikdy nezopakoval. Vyhrála 15 z 16 Velkých cen a získala jak Pohár konstruktérů, tak i titul (Senna) a druhé místo (Prost). Dnes je variabilní časování vačkových hřídelů standardem. Nikoliv však v roce 1988. Tento systém způsobil v oblasti hospodárnosti hotovou revoluci. O rok později Honda světu dala první kontrolu trakce u vozu s předním pohonem. Dominancí v F1 automobilce Honda „narostla křídla“. V roce 1990 představila NSX, supersportovní vůz s celohliníkovým šasi, který shodil všechny majitele Ferraro ze sedla. Honda jako první dokázala, že takto výkonná auta nemusí být notně křehká. Honda Beat 1991 se stal mementem zakladatele značky Soichira Hondy. Malý roadster s atmosférickým motorem o objemu 656 cm3 točil přes 8000 ot/min a generoval 63 koní. S minimální hmotností šlo o řidičskou nirvánu za přijatelné peníze. V roce 1992 Honda jako první japonský výrobce vybudoval závod v Evropě. V Belgii začala vyrábět motorky. Honda vždy tíhla k řidičský vypilovaným vozům a pomyslnou korunu své snaze nasadila v roce 1992, kdy představila NSX-R s 3litorvým, atmosféricky plněným V6. Dodnes se jedná o jedno z nejlepší sportovních aut, která kdo kdy vyrobil. CR-V je vozem, který definoval kategorii automobil pro volný čas. První generace nabízela například sprchu či vyjímatelný stoleček. Dodnes jde o nejprodávanější SUV model v historii. Své nejlepší vozy Honda často pouze na domácím trhu. Jako druhý model Type-R, kterým byla ostrá Integra. Točivá 1,8 disponovala výkonem 190 koní při 8000 ot/min a z Japonska se jich pár dostalo i do Velké Británie.  Zájem byl obrovský. Honda si pro účely testování postavila vlastní okruh, respektive rovnou dva. Jeden je po vzoru Indi Car, druhý je ideální pro vývoj osobních aut. Civic šesté generace nepatřil mezi nejhezčí vozy. Ale v provedení Type-R v roce 1997 nabídl 185 koní při 8200 ot/min z motoru 1,6! Zůstal vyhrazen pouze JDM trhu. Dnes všechny automobilky šílí s elektromobily, ovšem Honda už v roce 1997 nabízela takový automobil na pronájem. Za dva roky produkce jich vzniklo 340 kusů Hondu S2000 netřeba dlouze rozebírat. Dárek k 50. výročí značky dlouhou dobu nabízel největší litrový výkon ze všech automobilů na světě – 120 koní na litr. Zatímco všichni prahli po Civicu Type-R, Accord Type-R s točivým 2,2litrový čtyřválcem zůstal tak nějak v zapomnění. Dobrý tip na budoucí investici. Honda Insight z roku 2000 opět předběhla svou dobu. Dvoudveřový litrový tříválec s elektromotorem byl tím vozem, který jezdil téměř „zadarmo“. Kromě aut se Honda pouštěla také do projektů, které s toho s automobilismem mnoho společného nemají. Humanoidní robot ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility) z roku 2000 se málem dožil 18 narozenin, ale těsně před nimi Honda projekt ukončila. Přestože se někteří modelu Fizz (v Evropě Jazz) smějí, jde o jeden z vůbec nejpropracovanějších a nepraktičtějších vozů této kategorie. Vnitřní prostor byl mnohdy větší, než v případě manažerského sedanu. Koncept HSC měl být pokračovatelem NSX, což se ale nestalo, protože Honda změnila své priority. V roce 2002 visela tato studie v mnoha chlapeckých pokojíčcích a opravnách automobilů. Vznětový motor byl dlouho pro „hondaře“ něčím nemyslitelným. Konkurence si tak mohla mnout ruce, že takový motorový gigant, jakým Honda vždy byla, v této oblasti spí. V roce 2003 Honda celohliníkovým motorem i-CDTi dokázala, že prostě nedělá nic na půl. Honda FCX Clarity z roku 2006 – první globálně dostupný vodíkový automobil. Přestože šlo o velmi zajímavou odpověď na Prius, Honda CR-Z se prostě nechytla. Moderní pojetí konceptu CR-X v es pojení s ekologickým uvědoměním zákazníky neoslovilo. Honda tu a tam představila něco, co s realitou mnoho společného nemělo. Koncept Micro Commuter z roku 2011 však nabízel 50 kilometrový dojezd čistě na elektřinu v době, kdy konkurence o něčem takovém pouze snila. Honda Canopy je v Japonsku nejoblíbenějším dopravním prostředkem při pohybu po velkých městech, v roce 2011 Honda představila verzi E-Canopy, která hru posunula blíže ekologii. V roce 2015 Honda oprášila legendu modelu Beat a představila další kei car roadster. Hondu S660 pohání uprostřed umístěný tříválec 660 cm3, který roztáčí zadní kola. Manuál je samozřejmostí, přestože na automat výrobce také myslel. Soichiro Honda vždy snil o výrobě tryskového letounu. To se značce podařilo až v roce 2015, kdy představila 6místný proudový letoun za bezmála 5 milionů dolarů, schopný letět rychlostí až 800 km/h. Na nástupce NSX jsme čekali téměř deset let, ale čekání se vyplatilo, třebaže už se nejedná o řidičsky tak vycizelovaný automobil, ale spíš ukázku toho, jak supersportovní automobil značka vnímá z pohledu firmy 21. století. Koncept Urban EV z roku 2017 zobrazoval vizi značky Honda o městském elektromobilu. Už příští rok dorazí verze, která se vzhledově nebude téměř vůbec lišit. Koncept Sports EV následoval několik měsíců po vřelém přijetí studie Urban EV. Také tento elektromobil by se měl v sériové podobě představit tak, jak vypadal na autosalónu Tokiu.