Galerie: americý značky, po kterých se nám stýská

Americká značka Cord vyráběla automobily pouhých osm let, přesto však patří k legendám. Do historie se zapsala zejména jako první značka, která na americký trh uvedla pohon předních kol. Cord je v dnešní době považován za ikonu originálního designu a pokrokové konstrukce. Byla to také první značka, která v hojné míře při navrhování svých modelů využívala poradenství závodních konstruktérů a jezdců. Duesenbergy patřily k nejproslulejším americkým automobilům dvacátých a třicátých let a jejich výkony udivují ještě po dlouhých letech od zániku značky. Značka vyráběla sériová osobní auta pouze 14 let, ale i tak si vydobyla své místo v naše výběru. Duesenberg modelem A představil první řadový osmiválec na americkém trhu. Tento automobil měl například kapalinové brzdy na všech kolech. Absolutním vrcholem se stal model J, poprvé představený na autosalonu v New Yorku v prosinci 1928. Duesenbergy byly ztělesněním luxusu. Jezdil s nimi například španělský král Alfons XIII., italský král Viktor Emanuell, jugoslávská královna Marie nebo rumunský princ Mikuláš. Pokus o znovuzrození značky v roce 1966 nevyšel, ale prototyp s osmiválcem Chry Americkou automobilku Hudson Motor Car Company založilo v roce 1909 v Detroitu několik podnikavců, kteří už předtím měli zkušenosti z výroby automobilů. Hudsony prosluly kvalitou a dobrými jízdními vlastnostmi a dlouho patřily mezi nejprodávanější v USA. Nejslavnějším modelem Hudsonu se stal Hornet, který úspěšně závodil i v NASCAR, kde dosahoval na svou dobu impozantních rychlostí přes 180 km/h. Proto se tento typ vozu stal předlohou pro animovaný film Auta z roku 2006. Hudson v roce 1948 přišel s revoluční samonosnou konstrukcí nazvanou „step-down.“ Charakterizovala ji snížená podlaha prostoru pro cestující vnořená do výztužného rámu. Imperial byla luxusní odnož Chrysleru, která se na trhu objevila mezi lety 1955 až 1975, přičemž se na krátko vrátila mezi roky 1981 až 1983. Imperial byl odpovědí na luxusní modely Lincoln a Cadillac a šlo o výkladní skříň značky. Aplikované prvky výbavy se se zpoždění objevovaly u levnějších modelů Chrysler. Imperial v podstatě každý rok představoval nová vylepšení, což znamenalo, že mu neunikla jediný významný prvek luxusní výbavy, který nabídly jeho hlavní konkurenti. Pro Chrysler šlo o výrazně ztrátovou záležitost. Automobilku Oldsmobile založil v roce 1897 Ransom E. Olds. Za 11 let už Oldsmobile patřilo pod General Motors a od svého počátku byla jednou z nejsilnějších na americkém trhu. Dokud Henry Ford nepostavil svou „Plechovou Lízu“ a nezačal jí vyrábět na pásu, Oldsmobile byl průkopník chromovaného vybavení a také pohonu předních kol. V Americe byly Oldsmobile asociovány se staršími lidmi. Podobné stigma měla svého času v Evropě také Toyota. Oldsmobile „dojel“ na nástup SUV modelů a nezájem mladších zákazníků. Zatímco u nás v Evropě se vlády jednotlivých zemí všemožně snaží automobilky chránit, v Americe pošlou ke dnu i takovou ikonu, jakou byl Packard. Packard byl před válkou značkou, která vyráběla největší počet luxusních vozů v USA. Slavné jsou především její vidlicové dvanáctiválce Twin Six Díky ziskům z válečné výroby na tom byl Packard v polovině 40. let minulého století finančně mimořádně dobře. První poválečné Packardy začaly opouštět výrobní haly už v říjnu 1945. Packard dokonce umožnil Rusům v rámci poválečné pomoci vyrábět v licenci model Packard Super Eight. Tyto licenční vozy vyráběl závod ZIS (Zavod Imeni Stalina), přičemž sám J. V. Stalin si Packardy oblíbil a několik jich vlastnil. Pierce-Arrow byla americká firma vyrábějící osobní a nákladní automobily se sídlem v Buffalu ve státě New York. Fungovala mezi roky 1901 až 1938 a stihla se proslavit například použitím 13,5litrového motoru do osobního automobilu. Paradoxem je, že takto objemný motor měl pouhých 66 koní. Pierce-Arrow vynikal aerodynamickými karoseriemi. Jeho designéři a vývojáři se nebáli improvizovat. Pontiac, který získal své jméno po slavném indiánském válečníkovi z osmnáctého století Chiefu Pontiakovi, vyrobil své první auto v roce 1926. Také Pontiac měl za dobu své existence několikrát obrovské finanční problémy. Několikrát značce pomohla televize či film. Největší slávu této značce přinesl televizní seriál Knight Rider, kde byl model Trans Am jako vybaven umělou inteligencí. Značce Pontiac zlomily vaz ropné krize v průběhu 70. let. Právě větší požadavky na efektivnější spotřebu paliva postupně poslaly Pontiac do propadliště dějin. Vector se měl stát přemožitelem všech evropských výrobců sportovních automobilů. Přestože vypadal jako z jiné planety, výraznějších úspěchů značka nikdy nedosáhla. Vyrobené kusy měly problémy se spolehlivostí a auta více stála v opravně, než aby jezdila. Vyrobené kusy poháněl dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec Chevrolet objemu 5730 cm3, který dosahoval výkonu 441 kW (600 koní) v 5700 otáčkách při kompresi 8,1:1. Třístupňový automat Turbo-Hydramatic 425 posílal točivý moment 800 Nm na zadní kola. Ve s V současní době to vypadá na znovuvzkříšení značky. Dokonce už se objevily zprávy, že příští hypersport by měl mít 2000 koní. Už jen za ten design, který byl naprosto úchvatný, si Vector zaslouží druhou šanci.