Rosebauer Panther je považován za nejlepší letištní hasičský speciál na světě. Tato rakouská firma dodává vozy také pro letiště Václava Havla, a to v třínápravovém provedení. Pohon největšího Pantheru zaštitují motory Volvo o celkovém výkonu až 1450 k.
Zdroj: Rosenbauer
Zrychlení z 0 na 80 km/h zabere méně než 25 sekund, přičemž maximální rychlost činí 135 km/h. Nádrž pojme až 19 tisíc litrů a dovnitř se usadí až 6 zasahujících hasičů. Samočinná převodovka je volitelně 6 až 8stupňová.
Zdroj: Rosenbauer
Zásahový vůz Felix II polské firmy ISS Wawrzaszek jezdí na čtyřnápravovém podvozku Fresia F800 8×8 Twin Engine o celkové hmotnosti 50 tun a pohání jej dvojice motorů Volvo Penta o objemu 16 120 cm3 a výkonu 450 kW a točivém momentu 2644 Nm.
Zdroj: ISS Wawrzaszek
Polský speciál byl konstruován i pro použití v terénu. Je vybaven navijákem, nočním viděním a plošinou v přední části, která slouží k prorážení zábran, například plotů či malých staveb. Může sloužit i pro vstup hasičů na křídlo letadla a jeho východů.
Zdroj: ISS Wawrzaszek
Superdragon pohání dvojice motorů IVECO, které dosahují společného výkonu 824 kW. Obrovská 8kolka se umí na 80 km/h rozjet za méně než 25 sekund, ručička tachometru dokáže překročit 135 km/h. Hnací sílu přenáší automatická převodovka Allison.
Zdroj: Magrius
Superdragon X8 od firmy Magrius váží až 52 tun a nabízí volitelný rozvor mezi 2. a 3. nápravou. Díky tomu nabízí variabilní objem nádrže na vodu, max. však 17 tisíc litrů. Zajímavostí je, že Magrius dokáže umístit řízení doleva, doprava, ale i doprostřed.
Zdroj: Magrius
Zdroj: Oshkosh
Oshkosh patří mezi nejstarší výrobce letištních hasicích speciálů na světě. Jeho vrcholným modelem je Striker 8x8 a centrálně umístěné pracoviště řidiče a prostor až pro pětičlennou posádku.
Zdroj: Oshkosh
K pohonu stroje s celkovou hmotností přes 56 tun slouží dva vznětové motory Scania DC16 s výkonem až 770 koní každý. Výkon přenáší dvě 7stupňové automatické převodovky Allison 4800 EVS. Maximální rychlost je 125 km/h, 0 na 80 km/h zvládne za 20 s.
Zdroj: Oshkosh
Více jak 30 tun vážící speciální hasičský automobil Tatra CAS K 36 Wildfire dokázal jet až 115 km/h a vystoupat 85% kopec. Na rozdíl od většiny letištních speciálů, tahle Tatra je s uzavíratelnými osovými i mezinápravový diferenciály čistokrevný offroad.
Zdroj: Tatra
Na konci 20. století postavila Tatra a THT Polička speciální zásahový automobil, který měl za úkol značku Tatra představit na severoamerickém trhu. Vedl si skvěle, byl o hodně lepší, než místní stroje, ovšem ne dost americký. Stroj poháněl motor DEUTZ.
Zdroj: Tatra
Ziegler Z8 XXL můžete najít na frankfurtském letišti, kde potřebovali opravdu rychlý stroj. 49 tun vážící Z8 XXL pohánějí dva vznětové motory Daimler V8 s celkovým výkonem 1030 kW (1400 koní), díky nimž Z8 XXL zvládne 0 na 80 km/h za 21 s!
Zdroj: Ziegler
Zdroj: Ziegler
Letištní speciál Volkan LION je postaven na terénním podvozku MAN SX 43.1000 s konfigurací pohonu 8×8, první dvě nápravy jsou řiditelné. Motor je také MAN s výkonem 1000 koní.
Zdroj: Volkan
Stejně jako americký Oshkosh, také Volkan je vybaven průbojným hrotem pro penetraci trupu letadla a následní hašení uvnitř. Skrz 600 mm dlouhý průbojný hrot lze dodávat vodu 300 l/min. Hasicí rameno dosáhne do výšky až 20 m.
Zdroj: Volkan
Srdcem Tigonu je vznětový motor Volvo Penta o zdvihovém objemu 16,12 l a výkonu 700 koní, přičemž o přenos výkonu a točivého momentu na kola všech čtyř náprav se stará plně automatická převodovka Allison 4800 a přídavná převodovka Tatra.
Zdroj: Rosenbauer
Hasicí techniku, která je schopna vychrlit 9500 litrů vody za minutu při talku 10 barů, pro Tigon dodal Rosenbauer. Dělo dostříkne do vzdálenosti až 100 metrů. Druhé, menší, dělo, je ovládané z kabiny a při max. tlaku opět 10 barů zvládne 2000 l/min.
Zdroj: Rosenbauer
Ani odvětví letištních hasičských speciálů se nevyhýbají klasické problémy. „Černým Petrem“ této kategorie byl speciál TTD P-23 vyvinutý společnostmi Emergency One a Teledyne. Tyto firmy získaly v 90. letech min. století kontrakt na výrobu 248 vozidel.
Zdroj: Teledyne
I když specifikace byla na tu dobu ohromující, špatný výpočet zatížení jednotlivých náprav způsobil, že 80 % vozů trpělo technickou závadou, která nejenže vyřadila z provozu je, ale i celé vojenské letiště – nebyly k dispozici vozy schopné zásahu.
Zdroj: Teledyne