Zdroj: Radek Pecák
Pětidveřová tábornická limuzína Wartburg 311-5 Camping s bohatě prosklenou zadní částí byla velmi šikovně řešený automobilem, ve kterém se dalo i spát. Bohužel tato varianta nebyla příliš rozšířená.
Zdroj: Wartburg
Přívěs Kempík z 80. let byl skvělým řešení, jak převážet prostorný stan. Kempík byl k dispozici ve dvou provedeních. První byl s plachtičkou za 3900 Kč, druhý s pevným uzamykatelným víkem za 4900 Kč.
Zdroj: archiv
Prvenství mezi obytnými vozy československé výroby patřilo automobilu TAZ z Trnavy. V polovině 70. let Slováci přestavěli Škodu 1203 z roku 1968. Vývoje tohoto vozu trval ostudných dvanáct roků. Pod typovým označením Š 1203 CAMP nevzniklo ani sto kusů.
Zdroj: TAZ
Robur bylo především pracovní vozidlo, jehož vyřazením z provozu se našinci dostalo příležitosti se realizovat. Tyto vozy sloužily jako pojízdné lékárny nebo samoobsluhy. Svou prostorností se na přestavby skvěle hodily.
Zdroj: archiv
Východoněmecký Barkas patřil také k vděčným základům na přestavbu, protože měl velmi dobou užitečnou hmotnost. Dvoutaktní motor byl slabý, jako nevylouhovaný čaj, ale to tenkrát nikomu nevadilo.
Zdroj: archiv
Až si zase jednou budete stěžovat na nepohodlí nebo absenci klimatizace, zkuste se vžít do situace lidí, kteří půlku života šetřili, aby si mohli koupit Trabanta a na něj namontovat střešní stan…
Zdroj: archiv
Německý konstruktér Arist Dethleffs byl prvním v kontinentální Evropě, kdo postavil po vzoru Britů obytný karavan. První karavan vznikl již v roce 1931 a je spojený s větou „nic bez mé rodiny“. Firma Dethleffs funguje dodnes.
Zdroj: archiv
Asi nejhonosnějším kempovacím vozem z dob komunismu byla obytná Avia. Dost často si lidé přestavovali karoserii furgon, která měla průchozí kabinu a byla do 3,5 tuny. Druhým typem obytných Avií byly nástavby na původních podvozcích.
Zdroj: archiv
Karosa W4 aka Dingo je bezesporu nejhezčí a nejvzácnější obytný karavan tehdejšího Československa. Vznikl v počtu 47 kusů a dnes je extrémně vzácným artiklem. Pro zajímavost, v roce 1960 stálo Dingo 20 tisíc Kčs, nová Škoda Octavia stála 28 500 Kč.
Zdroj: Karosa
Stany ve vozíku byly svého času mimořádně populární, a to nejen v zemích Východního bloku.
Zdroj: Radek Pecák
Že sotva pro jednoho? Co vás nemá, tady se mnohdy spalo i ve třech. V 70. letech už byla výroba obytných vozíků v plném proudu. Tento konkrétní v roce 1971 stál nemalých 7300 Kčs…
Zdroj: Radek Pecák
Obytný karavan Hymmer Triton z roku 1966 jasně ukazuje, jak propastný rozdíl byl mezi námi a západní Evropou.
Zdroj: Radek Pecák
První opravdu plnohodnotný obytný přívěs byl model Astra ze závodu Beskydsport Bohumín, který se stal největším tehdejším výrobcem přívěsů u nás. Začal vyrábět sériově dalších několik typů přívěsů: Astra 325, 360, 420, 380 a řadu Astra Delux.
Zdroj: archiv
V dobách, kdy Čechoslováci mohi o kempovacích vozech tak akorát snít, za hranicemi měli obojživelné spoupravy.
Zdroj: archiv
Víceúčelová 1203 byla také jedním z nejčastěji upravovaných vozů na kempování.
Zdroj: TAZ
Mít za dob komunismu obytný vůz či karavan bylo považováno za vysoký nadstandard. Nejčastěji se jezdilo pod stany.
Zdroj: archiv
Nejčastějším řešením byl klasický stan, který se stavěl volně, nebo se připevnil k automobilu.
Zdroj: archiv
Kempovací úpravou prošel také ruský Žuk, který rovněž patřil k oblíbeným pro svou velikost.
Zdroj: archiv
Karosa Racek 400 byl třetím z modelů, který vznikl u tohoto výrobce autobusů. Stejně jako typ Racek 300 se do sériové výroby nedostal.
Zdroj: Karosa