Maserati A6G je bezesporu jedním z nejhezčích aut na světě. To ale nezabránilo soukromým karosárnám, aby model A6G upravily k obrazu svému. Nejúspěšnější byl Zagato, který se na rozdíl od studií Allemano a Frua vydal závodním směrem.
Zdroj: archiv
Těchto unikátních Maserati vzniklo mezi lety 1955 až 1956 pouhých 20 kusů a také jeden spyder. Zagatovy automobily také opravdu závodily a v roce 1956 vyhrály svou kategorii v italském šampionátu cestovních vozů.
Zdroj: archiv
Fiat-Abarth 750 GT z roku 1957 byl původně obyčejným městským Fiatem 600, ale po mechanickém zásahu Carla Abartha a designové úpravě od Uga Zagata vznikl automobil, který na závodě Mille Miglia „kosil“ daleko výkonnější stroje.
Zdroj: archiv
Zagato měl obrovský podíl na tom, že celková hmotnost se jen lehce přehoupla přes 500 kg.
Zdroj: archiv
Řidiči lačnící po Lancii Flamina měli v 50. letech minulého století velký výběr nejrůznějších karosářských provedení. Flaminu předělávali lidé ze studia Pininfarina či Touring.
Zdroj: archiv
Nejsportovnější ale byla Flamina od Zagata. Verze Sport a Super Sport poháněl vidlicový šestiválec o objemu 2,5 litru.
Zdroj: archiv
Zagato Lamborghini 5-95 je koncept, který vznikl jako oslava 95. narozenin Zagata.
Zdroj: archiv
Vyrobili ho pro váženého klienta, který modely Zagato sbírá. Pod jedinečný kabátem se ukrývá Gallardo s 570koňovým V10.
Zdroj: archiv
Lancia Hyena je kompletně převlečená HF Integrale a původně šlo o nápad nizozemského dovozce a sběratele veteránu Paula Koota. U Lancie s nápadem na unikátní kupé nepochodil, protože Fiat tehdy výrazně škrtal.
Zdroj: archiv
Zamířil tak za Zagatem, který mě s podobnými projekty zkušenosti. Z původně plánovaných 500 kusů vzniklo pouze 25 s výkonem vyhnaným až na 250 koní. Hyena uměla 0-100 km/h za 5,4 sekundy!
Zdroj: archiv
Lancia Aprilia Sport Zagato z roku 1938 je nádhernou ukázku tehdy protěžovaného kapkovitého designu. Původně vznikl pouze jediný exemplář, který byl zničen během druhé světové války.
Zdroj: archiv
V roce 2006 Zagato vyrobil na základech silničního modelu Lancia Aprilia věrnou kopii na oslavu 100. výročí značky Lancia. Celkem měly vzniknout další čtyři kusy. Vystouplá světla a dvojice čelních skel byly na svou dobu velmi moderní.
Zdroj: archiv
Zagato 575 GTZ je na zakázku vyrobený automobil, který odkazuje na model 250 GTZ, který je také v našem výběru.
Zdroj: archiv
Nechal si ho postavit japonský sběratel vozů Ferrari.
Zdroj: archiv
Aston Martin DB4 GT Zagato z roku 1960 je bezesporu jedním z nejvyhledávanějších modelů této turínské karosárny.
Zdroj: archiv
Vzniklo pouze 25 kusů, a přestože byly tyto vozy lehčí než DB4 Touring Superleggera, velkých závodních úspěchů nikdy nedosáhly.
Zdroj: archiv
Lancia Fulvia Sport Zagato se od předchozích kreací lišila, a to nejen použitou technikou. Pohon předeních kol a provedení hatchback Zagato k dokonalosti vyšperkoval šéfdesignér Ercole Spada.
Zdroj: archiv
Celkem opustilo karosárnu Zagato v letech 1965–72 přibližně 7100 těchto nadčasově krásných kupé, dnes velmi vyhledávaných sběrateli.
Zdroj: archiv
Cadillac NART z roku 1970 je koncept a sen Luigiho Chinetti, který v USA prodával luxusní a posrtovní italská auta. Kromě toho provozoval také soukromý závodní tým, který zatápěl největším továrním týmům té doby.
Zdroj: archiv
Protože se nad jeho obchodem v 60. letech začala stahovat mračna kvůli emisní politice US, chtěl Chinetti předsvit vlastní sportovní auto postavené na americkém základu, ale s karoserii od Itala. Cadillac NART je tedy překapotované Eldorado.
Zdroj: archiv
Zagato až do roku 2008 nikdy nepracoval na voze Bentley. Jeho Continental GTZ je však důkazem, že měl začít dřív.
Zdroj: archiv
Zagato nechal kompletně standardní techniku i interiér a změřil se pouze na exteriér, který nese nezaměnitelný rukopis milánského karosářského studia.
Zdroj: archiv
Alfa Romeo TZ3 Stradale je rozhodně působivým vozem, ovšem pro fanoušky Alfy Romeo také velmi kontroverzním. To proto, že to žádná Alfa Romeo není.
Zdroj: archiv
Pod mimořádně slušivým kabátkem se totiž nachází technika Dodge Viper ACR-X s mohutným vidlicovým 10válcem.
Zdroj: archiv
Zdroj: archiv
AC 378 GT Zagato je evolucí Perany Z-one a také ona využívá americkou techniku, konkrétně motor z Corvette.
Zdroj: archiv
V roce 2012 Zagato připravil pro přehlídku krásy u jezera Como vlastní variaci na téma Z4. Unikátní karoserii tvoří hliníkové panely.
Zdroj: archiv
Kromě dvoudveřového kupátka vznikl také roadster, který byl náležitě odlehčen. Auto bylo kompletně připraveno pro sériovou výrobu.
Zdroj: archiv
Asi nejznámější kreací karosárny je bezpochyby Alfa Romeo SZ, kterou buď bezmezně obdivujete, nebo z duše nesnášíte. Vtipné je, že tohle auto není úplně práce Zagata, ale tří designových studií Fiat, Alfa Romeo a Zagato.
Zdroj: archiv
Kupé vzniklo něco málo přes 1000 kusů, otevřeného RZ pouze 284. Přestože motor V6 výkonem nepřekypoval, specialisté ze závodního oddělení Lanci dokázali naladit podvozek tak, že SZ v zatáčkách generovalo 1,4 G. Ferrari Modena pouze 1,13 G!
Zdroj: archiv
Aston Martin sám má dost šikovné návrháře, ovšem občas není na škodu nabídnout zákazníkům něco ještě více exkluzivního. Třeba jako Aston Martin V12 Zagato z roku 2011.
Zdroj: archiv
Unikátního modelu, postaveného na V12 Vantage, vzniklo 150 kusů a šlo o oslavu 50. let výročí vzájemné spolupráce. Z nás jeden z nejhezčích astonů moderní éry.
Zdroj: archiv
Alfa Romeo Giulia TZ2 Zagato je dalším závodním strojem se závodním motorem, kterých vzniklo pouze 12 kusů, ačkoliv se často objevují informace, že to bylo o něco méně, konkrétně 10.
Zdroj: archiv
Motor o objemu 1570 cm3 dosahoval výkonu okolo 170 koní, ovšem vypořádat se musel s hmotností pouhých 620 kg!
Zdroj: archiv
Diatto je další znovuvzkříšená značka karosárnou Zagato. Turínská značka ukončila výrobu v roce 1955 a jsou s ní spojena jména, jako Ettore Bugatti, Alfieri Maserati či Tazio Nuvolari.
Zdroj: archiv
Pod kapotou vozu Diatto GT Ottovu pracuje vidlicový osmiválec od výrobce Roush-Cosworth o zdvihovém objemu 4,6 l. Maximální výkon motoru je 395 kW (537 k), výkon bylo možné naladit až na 480 kW.
Zdroj: archiv
Zagato upravoval model značky Ferrari už od roku 1949, kdy přepracoval Ferrari 166. V roce 1957 se podepsal také pod legendární řadu 250.
Zdroj: archiv
Celkem vzniklo 5 kusů tohoto překrásného kupé a dodnes všechny existují. Kolují zvěsti, že Zagato přepracoval další kusy podle tehdejší specifikace.
Zdroj: archiv
Mostro znamená italsky monstrum a jde o poctu závodnímu kupé 450 S s motorem V8 o objemu 4,48 l/298 kW ze závodu Le Mans v roce 1957.
Zdroj: archiv
Moderní Mostro se představilo na Concorso d'Eleganza Villa d'Este v roce 2015 a všech 5 kusů bylo již rezervováno sběrateli. Výkon atmosférického motoru 4,7 V8 s rozvodem DOHC a mazáním se suchou klikovou skříní nikdy nebyl zveřejněn.
Zdroj: archiv
Lamborghini Zagato Raptor je ženevský koncept z roku 1996, který se bohužel sériové výroby nikdy nedočkal a vnikl pouze v jediném exempláři.
Zdroj: archiv
Koncept si vypůjčil mechaniku z Lamborghini Diablo VT, tedy motor V12 o výkonu 492 koní. Ale aby zdůraznil svou divokost, neobtěžoval se takovými zbytečnostmi jako kontrola trakce nebo ABS.
Zdroj: archiv
Designérské studio Zagato na ženevském autosalonu 2007 prezentovalo koncept Perana Z-one, pod jehož karoserií ze skelných vláken se nacházelo šasi a pohonné ústrojí Chevroletu Corvette s motorem 6,2 V8.
Zdroj: archiv
Designem navazoval na 575 GTZ a Diatto GT Ottovu. Značka Perana je v Jižní Americe spojená s úpravami fordů, takže volba amerického železa, byla logickou. Perana Z-one se vyráběla v letech 2009-2011.
Zdroj: archiv