Galerie: Nevydařené facelifty

Facelift z roku 2006 ale dokázal pohřbít i tu poslední špetku „saabovosti“, kterou model 9-5 měl. Smutné, že tak nějak předznamenal úpadek celé automobilky. Citroen Xsara nikdy nepatřil mezi krásná auta. Ve srovnání s tehdejším konkurentem v podobě Peugeotu 306 vypadal opravdu neduživě. Ovšem ve srovnání s faceliftovaným provedením byla původní Xsara třídní kráskou. Faceliftovaná verze se dá přirovnat k dítěti, které bude milovat maximálně jeho matka… Fiat Grande Punto před modernizací platí za jedno z nejhezčích aut nižší střední třídy. Kdysi h někdo označil jako miniaturní Maserati a toto pojmenování mu vskutku sedí. Co komu na jeho vzhledu tak moc vadilo, že ho potřeboval tak zhyzdit? Že šlápli vedle, Italové zjistili velmi záhy, protože prodeje jinak mimořádně oblíbeného Punta letěly strmě dolů. Už za dva roky po faceliftu byla představena další modernizace, která se snažila napravit napáchané škody. Pozdě "bych" honiti... Ford Scorpio je celkem nenápadné auto, které svůj život započalo jako Ford Granda, takže oproti konkurenci příliš šancí nemělo. Když už nic, alespoň bylo pohledné, zejména ve verzi Ghia. Dobře, dobře, tohle úplně facelift není, spíše mezigenerační obměna. Ale pořád se technicky jedná o totožný automobil. Co však s jeho vizáží provedli designéři Fordu, nad tím zůstává rozum stát. Slabé prodejní výsledky zapříčily, že zmizelo bez náhrady. Když se Hyundai v Evropě teprve rozkoukával, pochopil, že by to možná chtělo lehce sportovnější auto. Musel si vystačit jen s designem, protože tehdy neměl potřebné know-how. Když už nic, první generace Coupé, postavená na bídné Elantře, vypadala dobře. Facelift však to jediné, čím tohle auto mohlo zaujmout, spolehlivě zabil. Totálně. Za tohle měl někdo tým korejských designerů zavřít do léčebny a automobilka Hyundai nárokovat ušlý zisk… První generace KIA Magentis nevypadala vůbec zle. Lehce americký styl působil svěžím dojmem, vzhledem k tomu, co v té době KIA vyráběla za vehikly. A právě design modelu byl tím, proč si této značky začalo všímat stále více lidí. Faceliftovaná verze tak trochu připomínala pojízdná sklepní kamna z filmu Sám doma. Výrazná maska chladiče vypadala, jakoby měla každou chvíli někoho sníst a rozdělené přední světlomety situaci rozhodně nezachraňovaly. Hororový design. Pokud bychom měli volit nejhezčí zadní lampy posledních řekněme 30 let, vyhrálo by Maserati 3200 GT. Jeho úzké lampy ve tvaru bumerangu jsou prostě nezapomenutelné, a to nejen proto, že šlo jedny z prvních LED světel vůbec. Facelift dostal nejen nový motor od Ferrari, ale také pozbyl bumerangových zadních lamp. Bez nich se Maserati Coupé stalo více méně tuctovou záležitostí. Multiplu buď milujete, nebo nenávidíte. Dobře, dobře, tak nenávidíte, ale alespoň ve vás tohle auto vyvolává emoce, byť jsou negativní. Když u nic, musíte uznat, že od Fiatu to byl smělý krok a za ten si zaslouží uznání. Faceliftovaná verze je tak nudná, že ve vás nevyvolá vůbec nic. A to je daleko horší. Modernizovaná verze sebrala Faitu Multipla jeho identitu, díky které jeho původní provedení zná úplně každý. Přestože už neexistuje, má značka Saab jedny z nejoddanějších fanoušků vůbec. Jen málo auto je tak specifických, jako právě Saab. A přestože 9-5 nedosahoval estetického půvabu modelu 9000, rozhodně šlo o tradiční Saab. Škoda Yeti se prodávala skvěle, navzdory poněkud kontroverznímu vzhledu. Podobně jako Multipla měla svoje charisma a v lidech vzbuzovala emoce. Modernizovaná verze rozhodně špatně vypadala, ovšem přišla o rafinovanost té původní. škoda Octavia II z roku 2005 je bezesporu jednou z nejhezčích moderních škodovek vůbec. Ještě dne po více jak 13 letech vypadá skvěle. To se nedá říct o faceliftu, který zejména mezi českými motoristickými novináři vyvolal téměř zděšení. Korejský design byl ještě milostivý titulek v novinách. Je pravda, že oproti tomuto počinu jsou dělené přední světlomety třetí generace úplně v pohodě. První Impreza ve verzi STI je dodnes mimořádně přitažlivé auto. Naproti tomu druhá generace legendární japonské čtyřkolky vozu je ve srovnání s ní jako den a noc. A je úplně jedno, jestli jde o předfacelift nebo facelift. Obě varianty jsou totiž vyloženě ošklivé. Kdyby je Subaru „nenabušlio“ průkopnickou technikou pohonu všech kol a vynikajícím podvozkem, kdo ví, jestli by se WRX STI kdy těšilo tak dobré pověsti.