Galerie: Pestrobarevná auta z Kuby

Ani za rok byste teď v USA nepotkali tolik starých "amerik", kolik uvidíte za prvních pár minut po příjezdu do Havany. Kdekoliv jinde by podobně pečlivě udržovaný Buick Eight stál spíš někde v muzeu, na Kubě ale každý den od rána do večera vozí turisty po centru Havany. Vyleštěné kabriolety čekají na své zákazníky na projížďku kolem moře. Tento Ford Fairlane třetí generace se stihl dostat na Kubu jen tak tak – začal se vyrábět až v roce 1960. Dnes se v Evropě v dobrém stavu prodává okolo 20 000 Dolarů, což se ovšem kousku na fotografii netýká… Zrovna na venkově bychom takový krásně udržovaný kousek (Chevrolet Deluxe) nečekali. V provozu jsou stále někdy i bezmála sto let staré kousky. Jak by se revolucionáři Che Guevarovi líbilo, že největším symbolem Kuby se staly Americká auta…? I když to tak nevypadá, motor tam skutečně je - jen místo původního osmiválce se někde v útrobách skrývá malý vznětový čtyřválec, většinou prý z nějaké vysloužilé Asijské dodávky. Americkým bourákem k věčnému socialismu! Kvůli své kapacitě až 12 cestujících jsou na Kubě oblíbené také kombíky, často vzniklé i přestavbou z původních sedanů. Do tohoto Hudsonu se nás na dvě hodiny dlouhou cestu vměstnalo i s řidičem devět. Výjimka potvrzující pravidlo – nějakou náhodou se na Kubu zatoulal i Jaguar Mk2. Jinak mezi „předrevolučními“ vozy Evropské modely skoro nenajdete… ...jednou z mála dalších výjimek je tento Renault 4CV Chevrolet Fleetline na pozadí typických Kubánských pozadí. Setkání na legendární Havanské promenádě Malecón – Mexický, Americký a novodobý Čínský vůz. Původ tohoto vozu už asi jen tak někdo nezjistí. Technický stav Kubánských automobilů se krásně doplňuje se zchátralostí většiny Havanských ulic. „Kde jsou moje kola…???“ Střet dvou světů. Vrchol kutilství Kubánských automechaniků: Fiat 126 ve verzi „long“. Pro svoji robustnost jsou na Kubě často k vidění také Ruské Moskviče, ať už i u nás dobře známé modely 2140… ...tak i novější Aleka, kterých se k nám dovezlo minimum. Místo věrného psa spí na zápraží neméně věrný Polský maluch… ...motorky jejich majitelé často parkují přímo v obýváku. Dálnice na Kubánský způsob - povrch sice ještě horší i než na starých částech D1, zato kolony zde vážně nehrozí. Kromě běžných autobusů přepravují turisty i podobné stroje, i takové jsou ale pořád luxusem… ...oproti „autobusům“ určeným pro místní, které mají téměř vždy podobu nástavby na korbě běžného náklaďáku. Nejrozšířenějším českým automobilem je na Kubě jednoznačně původní Octavia. Potkali jsme i jednu Škodu 100, zatímco pozdější modely 105-130 vůbec. Na Kubu se asi ani nedovážely, a to možná kvůli známým problémům s chlazením, které by se na horké Kubě ještě zvýraznily. Viděli jsme ale pár novodobých octavií a fabií první generace. Zdaleka nejvíc jsme ale na Kubě zastoupeni mezi motorkami – snad polovina všech strojů jsou Jawy od „kývačky“ až po modely 350/640, a to často i s originální „sajdkárou“, nebo po přestavbě na „rikšu“. Vcelku často jsme potkávali také u nás dnes už skoro zapomenutou Babettu. Traktor na Kubánský způsob. Hádanka na závěr – pozná někdo, co za bizarní vůz je na fotografiích…?