Předchozí
1 z 3
Další

Zlato, platina, umělecké předměty? Ale kdeže, nejzajímavější komoditou z hlediska investic jsou v poslední době historické automobily. Do takzvaných investičních automobilů vkládá peníze stále více lidí, přičemž klasické vozy už nějaký ten pátek vysoce přesahují akciové indexy a jsou nejrychleji rostoucím investičním aktivem za posledních 10 let.

Index Knight Frank Luxury ukazuje, že v minulém desetiletí cena klasických aut obrovským způsobem stoupla, konkrétně o těžko uvěřitelných 334 %. To ostatně dokazuje také současný stav v České republice na trhu se starými Škodovkami a Jawami. Pokud i nadále zůstaneme u běžnějších aut, pak v celoevropském měřítku je ukázkovým případem BMW E30, jehož cena se téměř ve všech případech, tedy bez ohledu na typ karoserie, zvýšila za posledních 10 let minimálně čtyřikrát.

Honda City Turbo a Motocompo
Hipsterův sen je na prodej. Malá Honda si veze ještě menší motorku v kufru

Důvod raketového nárůstu je ten, že počet dochovaných vozů je omezen a neustále rostoucí poptávka žene ceny klasických vozů stále výš. Historická auta se tak jeví jako velmi dobrá a nepříliš riziková možnost, jak peníze zúročit.

Nicméně investiční svět je hodně specifický a především vrtkavý, takže jistotu investor nemá nikdy. Protože jak se zdá, rozjetý vlak jménem „investice do veteránů“ začíná lehce ztrácet na rychlosti. Už loni totiž průměrná míra zhodnocení činila pouhá dvě procenta, což ilustruje, že závratný boom z minulých let začíná zpomalovat. To však nebrání bohatým lidem utrácet až nesmyslné peníze za automobilové klenoty. My jsme pro vás připravili seznam těch vůbec nejdražších za rok 2018.

10. místo: Závodní Porsche 959 Paříž – Dakar (1985)

Aukční dům RM Sotheby’s patří k nejaktivnějším na scéně historických automobilů. Jen on jich loni prodal na sedm desítek, což je vskutku impozantní číslo. Jedním z top prodejů byl závodní automobil Porsche 959 Paříž – Dakar z roku 1985. Bylo to vůbec poprvé, co se do veřejné aukce dostalo závodní provedení 959 a prodalo se za 5 945 000 dolarů, tedy za více jak 130 milionů Kč. Šlo o jeden ze tří nasazených vozů pro rok 1985, který však stejně jako ostatní závod nedokončil. Vítězné stroje z roku 1986 má ve svém vlastnictví i nadále Porsche Muzeum.

Závodní Porsche 959 Paříž – Dakar (1985)Zdroj: RM Sotheby’s

9. Alfa-Romeo Tipo B Grand Prix Monoposto (1932)

Tahle závodní Alfa Romeo pochází ze soukromé závodní stáje Enza Ferrari z počátku 30. let minulého století, se kterou slavný závodník Richard-Shuttleworth v roce 1935 vyhrál velkou cenu v Doningtonu. Vydražena byla na letošním Goodwoodu za 6 067 210 dolarů (cca 134 milionů Kč).

Alfa-Romeo Tipo B Grand Prix Monoposto (1932)Zdroj: Bonhams

8. Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta (1958)

6,6 milionu dolarů (přes 145 milionů Kč) zaplatil sběratel za toto unikátní Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta z roku 1958. Tohoto modelu vzniklo pouze 36 kusů a jen jediný v šedé metalíze, která je původní. Kromě toho má dokonce závodní doklady a historii, byť nikterak závratnou. K vysoké ceně přispěl také fakt, že od roku 1966 měl auto v držení jediný majitel.

Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta (1958)Zdroj: Gooding

7. Ferrari 275 GTB Speciale (1965)

Označení Speciale skuečně není náhodné. Tohle konkrétné auto si „postavil“ Battista Pininfarina, který ho oproti standardní 275 GTB upravil, a to téměř ve všech oblastech. Cena tohoto unikátního Ferrari 275 GTB se vyšplhala až na 8 085 000 dolarů (cca 178 milionů Kč).

Ferrari 275 GTB Speciale (1965)Zdroj: Gooding

6. Ford GT 40 Mk II (1966)

Šasi P/1016 je Ford známý především odborníkům na Le Mans. V roce 1966 tohle auto skončilo celkovém 3. místě za dvojicí GT40 týmu Shelby. Je to čtvrtý vyrobený automobil z osmikusové série GT50 Mk II, který s cenou 9 795 000 dolarů (215 milionů Kč) téměř pokořil hranici 10 milionů dolarů, čímž by se stal druhým GT40, kterému se to povedlo.

Ford GT 40 Mk II (1966)Zdroj: RM Sotheby´s

5. Aston Martin DB4GT Zagato (1961)

Nejdražším automobilem festivalu rychlosti v Goodwoodu se stal unikátní Aston Martin DB4GT Zagato s registrační značkou 2 VEV, šasi 0183/R, který se vydražil za 13 315 899 dolarů (bezmála 300 milionů Kč). Jde o jeden z 19 vyrobených kusů, přičemž jako jediný je odlehčený pro závodní účely. V roce 1961 se také účastnil závodu Le Mans, který však nedokončil.

Aston Martin DB4GT Zagato (1961)Zdroj: Bonhams

4. Aston Martin DP215 Grand Touring Competition Prototype (1963)

Aston Martin DP215 Grand Touring Competition Prototype je s cenovkou 21 455 000 dolarů (472 milionů Kč) druhým nejdražším Astonem a třetím nejdražším britským automobilem všech dob. DP125 byl nasazen do kategorie prototypů závodu v Le Mans 1963 a jako první zde prolomil hranici 300 km/h. Ještě než selhala převodovka, Phil Hill s DP125 zajížděl kolo o 12 sekund rychleji, než Ferrari 250 GTO!

Aston Martin DP215 Grand Touring Competition Prototype (1963)Zdroj: RM Sotheby´s

3. Duesenberg SSJ (1935)

Nejdražší automobilem vyrobeným v USA je Duesenberg SSJ z roku 1935. S cenovkou rovných 22 milionů dolarů (cca 485 milionů Kč) jde o nejdražší předválečný automobil a teprve čtvrtý americký automobil, který se ve veřejné aukci dostal přes 10 milionů dolarů.

Duesenberg SSJ (1935)Zdroj: Gooding

2. Ferrari 290 MM (1956)

Jen o 500 dolarů dražší, než Duesenberg SSJ, bylo Ferrari 290 MM (22 000 500 dolarů/cca 485 milionů Kč). Jde o jeden za čtyř vyrobených a tří dochovaných kusů, se kterým závodil například Juan Manuel Fangio, Phil Hill, Peter Collins, Wolfgang von Trips, Olivier Gendebien či Eugenio Castellotti.

Ferrari 290 MM (1956)Zdroj: RM Sotheby´s

1. Ferrari 250 GTO (1962)

S cenou 48 405 000 dolarů (1 064 000 000 Kč) je Ferrari 250 GTO z roku 1962 nejdražším vozem na světě. O 10 milionů dolarů překonalo cenu zaplacenou za stejný model v roce 2014. Kromě absolutní originality je tento automobil zajímavý tím, že k němu je přidán původní, nikdy nepoužitý motor Ferrari pro závodní účely.Ferrari 250 GTO (1962)Zdroj: RM Sotheby´s