Zlato, platina, umělecké předměty? Ale kdeže, nejzajímavější komoditou z hlediska investic jsou v poslední době historické automobily. Do takzvaných investičních automobilů vkládá peníze stále více lidí, přičemž klasické vozy už nějaký ten pátek vysoce přesahují akciové indexy a jsou nejrychleji rostoucím investičním aktivem za posledních 10 let.

Index Knight Frank Luxury ukazuje, že v minulém desetiletí cena klasických aut obrovským způsobem stoupla, konkrétně o těžko uvěřitelných 334 %. To ostatně dokazuje také současný stav v České republice na trhu se starými Škodovkami a Jawami. Pokud i nadále zůstaneme u běžnějších aut, pak v celoevropském měřítku je ukázkovým případem BMW E30, jehož cena se téměř ve všech případech, tedy bez ohledu na typ karoserie, zvýšila za posledních 10 let minimálně čtyřikrát.

Důvod raketového nárůstu je ten, že počet dochovaných vozů je omezen a neustále rostoucí poptávka žene ceny klasických vozů stále výš. Historická auta se tak jeví jako velmi dobrá a nepříliš riziková možnost, jak peníze zúročit.

Nicméně investiční svět je hodně specifický a především vrtkavý, takže jistotu investor nemá nikdy. Protože jak se zdá, rozjetý vlak jménem „investice do veteránů“ začíná lehce ztrácet na rychlosti. Už loni totiž průměrná míra zhodnocení činila pouhá dvě procenta, což ilustruje, že závratný boom z minulých let začíná zpomalovat. To však nebrání bohatým lidem utrácet až nesmyslné peníze za automobilové klenoty. My jsme pro vás připravili seznam těch vůbec nejdražších za rok 2018.

10. místo: Závodní Porsche 959 Paříž – Dakar (1985)

Aukční dům RM Sotheby’s patří k nejaktivnějším na scéně historických automobilů. Jen on jich loni prodal na sedm desítek, což je vskutku impozantní číslo. Jedním z top prodejů byl závodní automobil Porsche 959 Paříž – Dakar z roku 1985. Bylo to vůbec poprvé, co se do veřejné aukce dostalo závodní provedení 959 a prodalo se za 5 945 000 dolarů, tedy za více jak 130 milionů Kč. Šlo o jeden ze tří nasazených vozů pro rok 1985, který však stejně jako ostatní závod nedokončil. Vítězné stroje z roku 1986 má ve svém vlastnictví i nadále Porsche Muzeum.

Závodní Porsche 959 Paříž – Dakar (1985)

9. Alfa-Romeo Tipo B Grand Prix Monoposto (1932)

Tahle závodní Alfa Romeo pochází ze soukromé závodní stáje Enza Ferrari z počátku 30. let minulého století, se kterou slavný závodník Richard-Shuttleworth v roce 1935 vyhrál velkou cenu v Doningtonu. Vydražena byla na letošním Goodwoodu za 6 067 210 dolarů (cca 134 milionů Kč).

Alfa-Romeo Tipo B Grand Prix Monoposto (1932)

8. Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta (1958)

6,6 milionu dolarů (přes 145 milionů Kč) zaplatil sběratel za toto unikátní Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta z roku 1958. Tohoto modelu vzniklo pouze 36 kusů a jen jediný v šedé metalíze, která je původní. Kromě toho má dokonce závodní doklady a historii, byť nikterak závratnou. K vysoké ceně přispěl také fakt, že od roku 1966 měl auto v držení jediný majitel.

Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta (1958)