13 nejlepších sportovně zaměřených modelů značky Jaguar

Jaguar slaví 70 let od chvíle, kdy vyrobil první sportovní model. My jsme pro vás vybrali třináct těch úplně nejlepších.

3.11.2018 Jiří Švamberk
Jaguar XJR-15
Zdroj: Jaguar

Jaguar Mark I a Mark II

Přestože ani jeden z těchto modelů není přímo sportovním vozem, v našem výběru nesmí chybět. Jaguar do jeho vývoje investoval mnoho finančních prostředků a jako první model této značky měl samonosnou karoserii. Jde o první menší sedan značky Jaguar a při jeho vývoji se dokonce uvažovalo o čtyřválcové verzi motoru XK, nakonec takový model vůbec nevznikl, přestože už měl i pracovní název XK100.

Šestiválcová verze o objemu 3,4 litru (157 kW) se stala základem pro velice úspěšný závodní automobil, se kterým mimo jiné závodil i Sir Striling Moss. Jaguar Mark II je v podstatě rozsáhlou modernizací a na první pohled se od Mark I příliš nelišil. S modernizací přišel také šestiválcový motor 3,8 litru (162 kW) a zvětšil se rozchod zadních kol, který přispěl ke zlepšení jízdních vlastností.

Jaguar Mark 2

Jaguar D-Type

Model D-Type je ryze závodní automobil, který Jaguar používal v závodě 24 hodin Le Mans. Měl navázat na výborné výsledky Jaguaru C-Type, od něhož se D-type lišil především zcela novou skořepinovou konstrukcí, která byla vyrobena z hořčíkových slitin. S výrobou silniční varianty se nepočítalo. Jaguaru D-type se kvůli aerodynamickému křídlu v zadní části přezdívalo „letadlo na kolech“ a vyznačoval se nízkým součinitelem odporu vzduchu, a to především díky nezvykle nízké přídi. Její stavbu umožnily sklonění motoru o 9° vpřed a použití suché klikové skříně. Umístění motoru nízko mělo samozřejmě pozitivní vliv na uložení těžiště co nejblíže vozovce. Pohon vozu obstarával slavný řadový šestiválec XK o objemu 3 442 cm3, který používal již jeho předchůdce a většina ostatních sériových modelů značky.

Jaguar D-Type

Jaguar XKSS

Přestože se sériovou výrobou závodního D-Type se vůbec nepočítalo, nakonec se sériové podoby dočkal. Cestovní provedení dostalo jméno Jaguar XKSS a v podstatě šlo o jakousi z nouze ctnost. Jaguar se potřeboval zbavit přebývajících šasi a povrchových panelů z modelu D-type, které automobilce zůstaly poté, co se stáhla z vytrvalostních závodů. Proto jsou si oba vozy vizuálně dost podobné. Kvůli požáru montážní haly v Coventry v únoru 1957 bylo vyrobeno pouhých 16 exemplářů, které jsou dnes extrémně ceněné. Pohonnou jednotkou byl 3,5 litrový šestiválec XK s výkonem 184kW, díky němuž vůz dosahoval na tu dobou (1956) nevídané maximální rychlosti 240 km/h a na z 0-100 km/h zrychlil za 5,2 sekundy!

Jaguar XK-SS

PŘEDCHOZÍ
1/4
DALŠÍ
3.11.2018 Jiří Švamberk
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×