Jaguar Mark I a Mark II

Přestože ani jeden z těchto modelů není přímo sportovním vozem, v našem výběru nesmí chybět. Jaguar do jeho vývoje investoval mnoho finančních prostředků a jako první model této značky měl samonosnou karoserii. Jde o první menší sedan značky Jaguar a při jeho vývoji se dokonce uvažovalo o čtyřválcové verzi motoru XK, nakonec takový model vůbec nevznikl, přestože už měl i pracovní název XK100.

Šestiválcová verze o objemu 3,4 litru (157 kW) se stala základem pro velice úspěšný závodní automobil, se kterým mimo jiné závodil i Sir Striling Moss. Jaguar Mark II je v podstatě rozsáhlou modernizací a na první pohled se od Mark I příliš nelišil. S modernizací přišel také šestiválcový motor 3,8 litru (162 kW) a zvětšil se rozchod zadních kol, který přispěl ke zlepšení jízdních vlastností.

Jaguar Mark 2

Jaguar D-Type

Model D-Type je ryze závodní automobil, který Jaguar používal v závodě 24 hodin Le Mans. Měl navázat na výborné výsledky Jaguaru C-Type, od něhož se D-type lišil především zcela novou skořepinovou konstrukcí, která byla vyrobena z hořčíkových slitin. S výrobou silniční varianty se nepočítalo. Jaguaru D-type se kvůli aerodynamickému křídlu v zadní části přezdívalo „letadlo na kolech“ a vyznačoval se nízkým součinitelem odporu vzduchu, a to především díky nezvykle nízké přídi. Její stavbu umožnily sklonění motoru o 9° vpřed a použití suché klikové skříně. Umístění motoru nízko mělo samozřejmě pozitivní vliv na uložení těžiště co nejblíže vozovce. Pohon vozu obstarával slavný řadový šestiválec XK o objemu 3 442 cm3, který používal již jeho předchůdce a většina ostatních sériových modelů značky.

Jaguar D-Type

Jaguar XKSS

Přestože se sériovou výrobou závodního D-Type se vůbec nepočítalo, nakonec se sériové podoby dočkal. Cestovní provedení dostalo jméno Jaguar XKSS a v podstatě šlo o jakousi z nouze ctnost. Jaguar se potřeboval zbavit přebývajících šasi a povrchových panelů z modelu D-type, které automobilce zůstaly poté, co se stáhla z vytrvalostních závodů. Proto jsou si oba vozy vizuálně dost podobné. Kvůli požáru montážní haly v Coventry v únoru 1957 bylo vyrobeno pouhých 16 exemplářů, které jsou dnes extrémně ceněné. Pohonnou jednotkou byl 3,5 litrový šestiválec XK s výkonem 184kW, díky němuž vůz dosahoval na tu dobou (1956) nevídané maximální rychlosti 240 km/h a na z 0-100 km/h zrychlil za 5,2 sekundy!

Jaguar XK-SS