Nejen automobilové akce, jako například starty a dojezdy veteránských rallye, se podle vyjádření představitelů nových vlastníků nemovitostí bývalého muzea Praga Emila Příhody - slovenského spolku Reflexia - budou v následující době pořádat v areálu bývalého Muzea Praga ve Zbuzanech u Prahy. V sobotu odpoledne se dokonce areál na několik hodin po řadě let opět otevřel veřejnosti.

Lidé se sem přišli podívat na cíl závodu historických vozidel Retro Prague Classic, jehož se účastnilo na šest desítek vozidel, mezi nimi i několik Pragovek. Současně mohli projít i dvě zatím zpřístupněné haly znovuotevřeného muzea, nahlédnout skrze ochranné plexisklo i do obří místnosti s firemním archivem automobilky a prohlédnout si v dalších prostorách výstavu obrazů s automobilovou tématikou. (Podrobnosti o této akci se dozvíte při prohlížení komentované fotogalerie)

Zatímco obvykle se před otevřením nějakého muzea do areálu exponáty přivážejí, ještě pár desítek hodin před touto událostí se naopak vozy z muzea na plošinách odtahových vozidel odvážely. Nakládání několika z nich byl přítomen i redaktor Deníku a Automix.cz. "Odvezl jsem celkem 9 vozidel - konkrétně dvě osmiválcové Pragy Grand, otevřený autobus z roku 1920, dále pak modely Golden, Alfa Sport, Picollo Cupé, Super Picollo a Vládní obrněný speciál VOS. "Jakmile to bude možné, budu s odvozem svých věcí pokračovat," sdělil Emil Příhoda, jemuž a jeho dceři celá unikátní sbírka patří.

Představitelé Reflexia jsou počínáním pana Příhody zaskočeni a rozhořčeni. "Víte, měli jsme od lňského podzimu dohodu, že pan Příhoda bude společně s námi muzeum provozovat. Měl být nadále správcem, připravili jsme tu pro něj i byt," uvedl v rozhovoru pro Automix a Deník slovenský podnikatel Karol Pavlů. "Celkem jsme sem zatím nainvestovali zhruba šest milionů korun," uvedl.

Zájemci se mohli svézt historickým autobusem

Faktem je, že muzeum oproti podzimu, kdy jsem zde byl s panem Příhodou naposledy, hodně prokouklo. Prostory jsou vyčištěné, vymalované. Například na střeše jsou nové komíny, vyměněna byla také některá okna. Také zaparkovaná vozidla jsou zbavená nánosu prachu a pavučin.

Připomínka technického umu

Na myšlenku získat areál muzea Karola Pavlů prý přivedla jeho manželka, která je Češka. Chtěla, abychom v důchodu střídali pobyty v Česku a na Slovensku. A když se dozvěděla o existenčních problémech Muzea Praga, přesvědčila svého muže, aby se o to začal zajímat. "Víte, já jsem byl odkojen technikou. V době první republiky byl československý průmysl a samozřejmě i ten automobilový, na špičkové světové úrovni. Myslím si, že je třeba, aby se to současné mladé generaci, která navíc ztrácí zájem o technické vzdělávání, připomínalo. Máme v úmyslu zde vytvořit připomínku celého československého podnikatelského umu, tedy i dalších značek jako Baťa, Škoda, a podobně," uvedl.

Dílo pana Příhody prý dodnes obdivuje, jeho současné počínání ale nechápe. Ten ale tvrdí, že ztratil důvěru v představitele spolku Reflexia. "Nedodrželi dohody, například nehustili pneumatiky zaparkovaných vozů, neoprávněně s nimi manipulovali a dokonce některé odvezli pryč, a navíc udělali v muzeu zásahy i v částech, kterých se dohoda netýkala," říká.

Automobily Praga si pan Příhoda postupně bude odvážet

Chce tedy, jakmile získá vhodné prostory, celou svoji sbírku (v současnosti přibližně 50 kompletních vozů a statisíce dalších exponátů připomínajících historii Pragy) co nejdříve přestěhovat jinam. Udělá to navzdory tomu, že společně se synem celý objekt od šedesátých let renovovali a provozovali. Syn, kterému mezitím objekt daroval, však před několika lety zemřel a jeho manželka se rozhodla zděděný areál prodat. Spolek Reflexia díky své aktivitě zabránil tomu, aby byly exponáty exekučně vystěhovány a objekt se přeměnil v developerský projekt. Více o celé spletité historii muzea píšeme zde.

"Pokud si skutečně pan Příhoda svoje vozy odveze, budeme tu vystavovat exponáty zapůjčené jinými sběrateli. Plánujeme, že muzeum bude otevřené každý víkend a současně tu budeme pořádat i různé akce. Ve spolupráci s obcí Zbuzany třeba i Vánoční nebo Velikonoční trhy," říká Šimon Hůlka, který má přípravu muzea na starosti.

Lidé, které se zajímají o veterány, jsou vesměs pochopitelně rádi, že se muzeum opět otevře. "Je mi však líto, jak se celá situace vyhrotila. Hlavně bych si přál, aby celá unikání sbírka zůstala pohromadě," uvedl Pavel Procházka, který vlastní kromě jiných historických vozů také 15 automobilů značky Praga. S jedním z nich - vojenskou verzí Pragy Mignon, také do muzea v rámci rallye přijel.