Automobilka Audi, konkrétně její sportovní oddělení, hodlá v co možná nejkratší době uspět v klasické dálkové rally Dakar. Nyní odhalila speciál, který se postaví na start již v lednu příštího roku.

Podívat se na něj můžete do naší fotogalerie.

Na zádi zaujme například "ploutev" ve stylu aerodynamických vozů Tatra, zajímavější je však použité technické řešení. Přední i zadní nápravu pohání elektromotory, které jsou prakticky bez úprav převzaté z monopostu Formule E s logem vytvořeným ze čtyř propojených kruhů. Jejich celkový výkon činí 500 kW (680 koňských sil).

Energii si berou z vysokonapěťové baterie. Jenže, ta má kapacitu pouhých 50 kWh, což by "závoďáku" stačilo na trati speciálních zkoušek na ujetí maximálně pár desítek kilometrů. Baterie se tak musí neustále doplňovat.

Náležité fungování převodovky se ověřuje také na letišti
I automatické převodovky se ladí. Ty pro velká Audi a BMW v Plzni lidmi od ZF

To je úkolem třetího elektrického agregátu, který je po technické stránce prakticky identický jako jeho dva "kolegové". Jeho úkolem je ovšem v režimu generátoru vyrábět elektřinu z kinetické energie vyprodukované spalovacím motorem. Tímto "spalovákem" je dvoulitrový zážehový přeplňovaný dvoulitr TFSI. I on má závodní "minulost". Sloužil totiž ve speciálech pro okruhovou sérii DTM.

Pokrok také pro silniční elektromobily

Audi při odhalení speciálu uvedlo, že tento agregát je upraven tak, aby měl co nejvyšší účinnost. Proto tento “prodlužovač dojezdu” bude pracovat v rozmezí otáček 4500 – 6000 za minutu. Díky tomu se pak mají emise CO2 potřebné na výrobu 1 kWh pro dodávku do baterie mají dostat pod hranici 200 gramů.

Přesto ke své činnosti během etap, které můžou měřit až 800 kilometrů, potřebuje poměrně značné množství klasického ropného paliva. Uprostřed vozu je připravena palivová nádrž s objemem 295 litrů.

Trasa závodu vedla malebnou krajinou
Jak závodí elektromobily? Zkusili jsme si to s velmi rychlým Audi e-tron GT RS

Celková hmontost závodního speciálu je na hranici dvou tun. Samotná baterie se na tom podílí 370 kilogramy.

Zatímco na samotném elektrickém pohonném ústrojí již podle šéfa vývoje Audi Sport Stefana Dreyera nic moc vylepšit, protože jeho účinnost je 97 procent, ostatní komponeny se budou v průběhu dalších měsíců a let neustále vyvíjet. “Úzce spolupracujeme také s kolegy z vývoje silničních aut. Některá naše řešení se pak objeví také v budoucích sériových vozech,” dodává Dreyer.