Značka Bentley patří mezi klenoty automobilové historie, ovšem její historie nebyla vždy finančně tak růžová, jako nyní pod křídly koncernu Volkswagen. Společnost byla založena 18. ledna 1919 Walterem Owenem Bentleym, kterému však jeho přátelé říkali zásadně jen W.O.. Tento britský konstruktér a závodník už od mládí inklinoval k mechanickým strojům, které rád rozebíral a snažil se pochopit jejich fungování.

Společnost Bentley Motors Limited vznikla v Cricklewoodu nedaleko Londýna a díky obrovskému talentu jeho zakladatele se krůček po krůčku vypracovala v jednu z nejpokrokovějších značek své doby. W.O. byl srdcem rozený závodník a jeho motem byla výroba „dobrého automobilu, rychlého automobilu, toho nejlepšího ze všech“.

W.O. pocházel z bohaté obchodnické rodiny, která mu umožnila studovat na soukromé škole Clifton College v Bristolu, odkud již v 16 letech odešel pracovat k železniční společnosti Great Northern Railway sídlící v Doncasteru jako aspirující inženýr. Zde se během pěti let naučil praktické poznatky potřebné k práce s kovy, což později využil jako konstruktér automobilů. Je zajímavé, že jako malý kluk chtěl být topičem parní lokomotivy, což se mu také v rámci působení u Great Northern Railway na krátkou dobu splnilo.

V roce 1910 vzdělání ukončil a rozhodl se, že se bude věnovat automobilům, protože cítil, že na železnici pro něj nebyl dostatek prostoru pro seberealizaci. Tou dobou už závodil na motocyklech Indian a zúčastnil se takových závodů, jako byla například Tourist Trophy na Isle of Man. Úspěšný ale příliš nebyl.

Bentley vyrobil v roce 2002 dva kusy státní limuzíny pro královnu Alžběty II. k 50. výročí jejího panování. Pohání je V8 z Bentley Arnage R s výkonem 400 koní. Neprůstřelné auto má vlastní oběh vzduchu a lze ho zcela utěsnit pro případ plynového útoku.

V roce 1912 se spojil se svým bratrem Horacem Millnerem Bentley a společně prodávali francouzské vozy DPF. Nebyl však spokojen s výkonem těchto vozů, nicméně zároveň věděl, e jeho a bratrův byznys dál posune dobrý marketing, který se skrýval v závodění. Proto začal motory automobilů DPF upravovat, jmenovitě nahrazoval standardní písty a vačky komponenty vyrobenými ze slitiny hliníku. To bratrům Bentleyovým přineslo několik rychlostních rekordů na okruhu Brooklands (odtud název slavného modelu Bentley).  

S příchodem WW I. Bentley začal své poznatky se slitinou hliníku využívat také ve prospěch národního zájmu a začal se angažovat v konstrukci letadlových motorů. Za svůj obrovský technický přínos byl po válce odměněn 8 tisíci liber, se kterými rozjel svou vlastní značku Bentley Motors Limited s okřídleným B ve znaku. I zde mu byl partnerem jeho bratr Horace Millner.

„There is no replacement for displacement“, tedy „objem ničím nenahradíš“ je známá citace, kterou se proslavili Američané. Ovšem jejím autorem je W. O. Bentley, který tak argumentoval při konstrukci známého 4,5litrového motoru.

Za poměrně krátkých 13 let, než v roce 1931 bankrotující značku koupil Rolls-Royce, se Bentley Motors etabloval jako výrobce špičkových sportovních cestovních vozů, které si oblíbili především tehdejší bohatí flamendři. Ti se závodními verzemi vyhráli hned pětkrát Le Mans a vavříny brali také v mnoha dalších závodech.

Celkově vzniklo pod taktovkou dvou bratrů sice jen něco málo přes 3 tisíce automobilů, ovšem zároveň se zrodil kult, který přetrvává do dnes.

V naší komentované galerii si můžete projít přes dvě desítky zajímavých faktů z historie značky Bentley.