Zprávy o tom, že se chystá něco velkého, kolovaly v britském tisku už od včerejších podvečerních hodin. Mnoho médií se nebralo žádné servítky, a až do dnešního rána nebylo nic potvrzeno, už včera se mluvilo o hotové věci. Honda uzavře jeden z největších výrobních závodů ve Swindonu, kde se vyráběl model Civic. Uzavření výrobního závodu je naplánováno na rok 2021, kdy skončí životní cyklus stávajícího modelu Civic.

Jestli vás v souvislosti s uzavřením bran swindonského závodu napadá Brexit, tak podle Hondy tomu tak není. Oficiální stanovisko mluví o „nepředvídatelných změnách v automobilovém průmyslu“, které Hondu donutily Hondu restrukturalizovat výrobní síť. Řeč je o přísných emisních limitech a odklonu evropských zákazníků od vznětových modelů.

Honda se nyní snaží orientovat na elektromobilitu, takže by ráda soustředila svou pozornost na regiony, kde očekává vysoké prodeje. A ten britský to evidentně není. V důsledku toho přijde o práci na 3500 lidí. A samozřejmě další, kteří jsou na tuto manufakturu nějak napojení.

Swindonský výrobní závod v minulosti vyráběl také modely Accord, Jazz a CR-V, jehož výroba skončilo loni. Počet loni vyrobených kusů činil nějakých 160 tisíc jednotek (Civic a CR-V), což představuje přibližně 10 % celkové automobilové produkce ve Velké Británii.

Nicméně celá situace okolo zaměření na elektrifikaci se jeví jako jedno velké mlžení ze strany Hondy. Japonské značky Toyota, Nissan a Honda vyrábějí zhruba polovinu celkové automobilové produkce ve Velké Británii, a například Nissan už oznámil, že ve Velké Británii nebude z důvodu Brexitu vyrábět novou generaci modelu X-Trail. Toyota rovněž plánuje ze stejných důvodů uzavření jednoho ze svých výrobních závodů.

Automobilový průmysl byl dlouhou dobu jakýmsi klenotem britského průmyslu, ovšem nyní se zdá, že toto odvětví čekají na „ostrovech“ velmi těžké časy.

Velká Británie však není jedinou zemí, kde Honda omezuje své aktivity. V roce 2021 ukončí výrobu Civicu sedan také v Turecku.