Již 20 let je na trhu vrcholný model mladoboleslavské značky Škoda. Premiéru měl 11. září 2001 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Jeho podobu i vnitřní výbavu si můžete prohlédnout v komentované fotogalerii.

Tehdy se jednalo o 4,8 metru dlouhý sedan s velkorysým prostorem pro posádku. Počátkem září 2001, ještě před oficiální výstavní premiérou, si nový vůz na středočeském zámku Lány osobně vyzkoušel Václav Havel, tehdejší hlava státu a celoživotní fanoušek automobilů.

V úterý 11. září 2001 pak Škoda svou novou modelovou řadu představila veřejnosti na autosalonu IAA veFrankfurtu nad Mohanem. Sedan Superb disponoval rozvorem 2803 mm a vnějšími rozměry 4803 x 1765 x 1469mm. Přední kola poháněl některý ze tří nabízených zážehových a dvou vznětových motorů. Šlo o čtyřválce 2,0/85 kW(115 k) a 1.8 Turbo/110 kW (150 k), případně vidlicový šestiválec 2,8 V6/142 kW (193 k), s nímž Superb dosahovalrychlosti až 237 km/h.

Poslední dva uvedené motory disponovaly pětiventilovou technikou. Zákazníky preferující nízké provozní náklady oslovil turbodiesel 1,9 TDI/96 kW (130 k) s normovanou spotřebou 5,7 l na 100 km. Alternativu představoval šestiválec 2.5 TDI/114 kW (155 k), standardně vybavený šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Obě jednotky V6 bylo možné objednat i s pětistupňovou samočinnou převodovkou Tiptronic.

Vůz Superb měl nadstandardní bezpečnostní výbavu. Brzdová soustava bylastandardně vybavena systémy ABS a EDS, k dispozici byl též protiprokluzový systém ASR. Zvláště výkonné šestiválcové verze těžily z výhod tehdy ještě nepříliš rozšířeného elektronického stabilizačního systému ESP sbrzdovým asistentem.

Vyráběl se také v Číně

Vysokou bezpečnostní úroveň tříprostorové karoserie sedan umocnila čtveřice standardně dodávaných airbagů, dvou čelních plus bočních u předních sedadel. Hlavové vaky, chránící cestující na obou řadách sedadel, byly nabízeny na přání.

K moderním prvkům potvrzujícím zvyšování úrovně vozů Škoda patřily také bi-xenonové světlomety s ostřikovači, elektrické nastavování i vyhřívání předních sedadel, samočinná klimatizace Climatronic nebo navigační systém s barevným displejem. Vlastníci a uživatelé si pochvalovali hodně místa na zadních sedačkách a některá chytrá řešení. Mezi ně patřil také deštník ukrytý ve schránce ve dveřích.

První sériový vůz Superb sjel z výrobní linky v závodě Kvasiny, modernizovaného nákladem asi 200 milionů eur, 1.října 2001. Do konce roku vzniklo 581 kusů, na jaře 2002 se komfortní sedany dostaly k prvním zákazníkům.

Úspěšná kariéra první novodobé generace modelu se završila v roce 2008. Celkem vzniklo více než 136 000 kusů. Kromě závodu v Kvasinách sjížděly také z linek v Číně, na Ukrajině a v Kazachstánu.

V březnu 2008 byla v Ženevě představena druhá generace, která už dostala také variantu kombi. I ta ještě byla nabízena se šestiválcem. Nyní je na trhu třetí generace a za dva roky by měla přijít čtvrtá. Její výroba se už ale přemístí do bratislavské továrny Volkswagenu. Nové Superby se tam budou montovat společně s Volkswageny Passat. Vývoj však zůstal v Mladé Boleslavi. Škodováčtí konstruktéři dostali současně na starost právě i nadcházející Volkswagen Passat.