Před několika dny Jaguar Land Rover oficiálně vyhrál letitý spor, ve kterém žaloval čínskou stranu za porušení duševního vlastnictví. Jedená se o průlomové rozhodnutí, které dává naději, že by bezostyšné kopírování automobilového designu mohlo definitivně skončit.

Volkswagen Golf 1. generace
Volkswagen Golf slaví 45. výročí. První sjel z linky 29. března 1974

Čínská automobilka Jiangling Motors v roce 2014 představila model LandWind X7, který byl až na drobné detaily věrnou kopií malého SUV od Land Rover Range Rover. Po pěti letech dal okresní soud městské části Peking Chaoyang britskému výrobci za pravdu a rozhodl o okamžitém zastavení prodejů modelu LandWind X7 a náhradě škody, kterou koncern JLR utrpěl.

FAW Besturn X40 je taková čínská CX-5, a to doslova, protože značka FAW používá starou technologii Mazdy, se kterou je evidentně tak spokojená, že raději okopíruje i vzhled japonského bestseleru. Mazda je ale asi jediná, která z Číňanů má nějaké peníze.Zdroj: archiv
 
JLR je tedy prvním, komu se povedlo „řádění“ Číňanů zastavit, ovšem zdaleka není prvním, kdo se stal obětí těchto nekalých praktik, které se objevují nejen ve světě automobilů. Dalšími poškozenými jsou Rolls-Royce, BMW, Kia, Porsche nebo Volkswagen a do jisté míry také česká značka Škoda. Někteří z uvedených výrobců se taktéž obrátili na čínský soudní systém, ovšem ten je, ostatně jako všude na světě, dosti zdlouhavý a rozřešení těchto sporů o duševní vlastnictví bude ještě nějakou dobu trvat.
 
V naší komentované galerii si můžete největší čínské „vykrádačky“ prohlédnout a zhodnotit, do jaké míry se jedná o krádež či jde o pouhou inspiraci, jak s oblibou na svou obranu obvinění čínští výrobci uvádějí.