Současné osobní automobily se bez čipů neobejdou. V autě je najdeme doslova všude a mají někdy až nečekaně důležité funkce. „Čipy samotné mají mnoho podob a platí to i pro ty využívané v automobilech. Může jít o zcela jednoduchou součástku, která obsahuje jeden jediný tranzistor, ale také složitý integrovaný obvod, který řídí náročný systém,“ vysvětluje Marek Jancák, vedoucí výroby vozů Škoda auto.

Podrobně o tom tento manažer mluví zde:

Zdroj: Youtube

Ve vozech mladoboleslavské značky se vyskytují téměř všechny druhy čipů, snad až na ty nejvýkonnější. „Vzhledem k decentralizovanému systému v moderních automobilech nedosahují například čipy pro řídicí jednotky takového výkonu jako u počítačů nebo špičkových mobilních telefonů.

Škoda Fabia po nárazovém testu
Přehled výsledků letošních crash testů: Škoda 2x s 5 hvězdami, Dacia propadla

Proč to není potřeba?

Protože mnohdy mají čipy "na starost" jen jednu prostinkou funkci. Například třeba ovládají elektromotorek pro vytahování či stahování skel ve dveřích. Nebo třeba ve světlech je každá jedna dioda čipe, který současně vyzařuje světlo. Navíc, v autech, která mají obvykle sedmiletý životní cyklus a musí se zkoušet při provozu třeba i dlouhé měsíce v různých extrémníc podmínkách, nelze měnit jednotlivé typy čipů stejně často jako například v různých výrobcích spotřební elektroniky.

Světla v modelech Škoda AutoSvětla v modelech Škoda AutoZdroj: Škoda Auto

Kolik jich v autech je?

Právě díky tomu, že LED světelné prvky jsou čipy, jsou dnes v moderním autě stovky čipů. Těch složitějších a náročnějších pak bývají vyšší desítky. Například zmíněné světlomety nad sebou mají řídicí jednotky, které jejich funkce ovládají.

Co ještě čipy řídí?

Čipy vyžadují také různé komfortní a praktické výbavy automobilu. Jejich zástupci jsou například rádio a celý palubní systém s dotykovým displejem, ale i klimatizace a další prvky. Dále: airbagy, napínače pásů, ABS i stabilizační systém, nebo různé pokročilé asistenční systémy, i „záchranný“ systém e-Cal - nic z toho se bez čipů neobejde. „Důležité je zmínit, že v případě těchto systémů klademe extrémní důraz na bezvýpadkový provoz. Zatímco u mobilů a počítačů určité výpadky tolerovat můžeme, v autech ne,“ zdůrazňuje Marek Jancák.

Platforma Škoda MQB A0
Škoda bude rozhodovat třeba také o modelech VW pro Jižní Ameriku

Pro auta jsou podle Jancáka zásadní především čipy, které obstarávají emisní řízení motoru nebo například řízení odběru elektřiny z baterie elektromobilu. „Bez čipů by se vlastně dnešní moderní vůz v podstatě nerozjel,“ dodává.