Dnes je běžné, že automobilky v kategorii SUV mají hned několik různě velkých modelů. V osmdesátých letech ale nikdo o SUV neslyšel a už vůbec ne o tom, že by se měly vyrábět v několika rozměrech. Jeden off-road prostě bohatě stačil. Inženýři – průkopníci ale v diktátorském Rumunsku zřejmě viděli do budoucnosti. Značka ARO nejprve stavěla známý off-road ARO 24. V roce 1980 ale na trh poslala jeho mladšího a menšího sourozence. Bylo jím ARO 10.

Vůz vyráběný v továrně Cȃmpulung-Muscel situované ve středním Rumunsku vznikal hned v několika karosářských variantách, nejčastější ale byla dvoudveřová. Ta byla k dostání buď s pevnou střechou nebo jako „kabriolet“, tedy tehdy velmi oblíbená verze off-roadů. Dvoudveřový byl i pick-up. Se čtyřmi dveřmi jste mohli mít uzavřenou karoserii a znovu i pick-up. Auto měřilo na délku od nejkompaktnějšího modelu jen 3,9 metru po nejdelší s 4,8 metry. Odpovídajícím způsobem se i natahoval rozvor náprav.

Auto má za sebou prověrku na mosteckém autodromu
Vítězné Aero z Minor Sport z Le Mans na tamější dráhu vrátí v roce 2020

Aro 10 bylo úspěšné. V socialistických zemích, zejména těch položených více na východ, se auto levnější než bytelná sovětská Lada Niva hodilo jako sůl. S jednoduchou konstrukcí s poháněnou zadní nápravou, kdy se pákou v kabině připojovala přední, ho také jen tak něco nepřekvapilo. Nejen pro „jezeďáky“, ale i pro samotné obyvatele, kteří se museli domů dostávat po nezpevněných komunikacích to zkrátka byla spása.. Ale co Západ? Padlo rozhodnutí a začaly vznikat také exportní varianty.

ARO 10 / Dacia DusterZdroj: Archiv

Kdo byl někdy v Rumunsku ví, že jeho nejbližším spojencem směrem na západ byla odjakživa Itálie. A tak se vozy prodávaly tam, jen pod jiným názvem, konkrétně ACM Enduro X4. Vyráběla je tamní fabrika ARO-Ciemme a to mezi lety 1987 až 1989. Pak už byl off-road i pro některé tamní židiče méně lákavý. Třeba i proto, že řada Italů přesedlala do geniálního Fiatu Panda 4x4. Aro 10 se pod názvem Spartana produkovalo pro evropský trh až do roku 1997.

Ve Velké Británii byla ale situace jiná. Na tamní trh vyjelo Aro pod dnes populárním názvem Dacia Duster. Důvod byl prostý. Pod kapotou mělo totiž motory právě od této automobilky, konkrétně z modelů Dacia 1300. Na královských ostrovech byl Duster k dostání mezi lety 1984 až 1993. Pamětníci vědí, že toto příšerné auto poháněla benzinová jedna-trojka s výkonem pouhých 54 koní a točivým momentem ubohých 89 Nm. Později se do práce zapojily i silnější motory od Dacie, konkrétně jedna-čtyřka (62 koní) a nakonec i nejsilnější možnost 1.6 (72 koní).

ARO 10 / Dacia DusterZdroj: Archiv

V pozdější době přišla pomoc od západních automobilek. Dobrou zprávou pro řidiče byly zejména motory od Volkswagenu. Jedna-šestka měla výkon 75 koní, VW dodal ale i naftovou jednotku, která snížila provozní náklady. Šlo o atmosférický diesel o objemu 1,6 litru a výkonu jen 54 koní. Další pohonné jednotky pak dodaly například Peugeot, Renault nebo dokonce Daewoo, jehož benzinová jedna-šestka byla ze všech zdaleka nejsilnější (105 koní), ale zároveň velmi nespolehlivá. Motory byly dostupné vždy jen s manuální převodovkou, ať už se čtyřmi nebo pěti rychlostními stupni.

Jaguar XJR-15
Třináct nejlepších sportovně zaměřených modelů značky Jaguar. Pokochejte se

Aro 10 dnes není těžké sehnat. Mnohem těžší je ale najít kus, který bude vůbec schopen jízdy, nebo se alespoň se ctí popere s technickou kontrolou. Auta prorezlá tak, že se za jízdy oloupala až na šasi totiž nebyla výjimkou. A tak když se podíváte do nabídky na internetu, najdete tu za pár tisícovek dlouho odstavený model, který už zprovozní jen totální znalec rumunské techniky. A nebo pojízdný vůz, jenž si koupíte už jen tak na prohánění se po poli. Ceny takových aut začínají na 15 tisících korunách.