Škoda Fabia první generace mohla využít tu nejmodernější techniku koncernu Volkwagen, která byla v té době k dispozici. Včetně platformy PQ 24. Na počátku 90. let paralelně vznikly tři varianty designu. Jednu z nich kreslil Čech Václav Capouch, který měl funkci koordinátora designu exteriéru. Souběžně vznikly také verze Belgičana Luca Donckerwolka a Brazilce Raula Pirese.

Fabia, jak je patrné z kreseb v galerii, měla být podle původních kreseb designérů výrazně oblejší.

Na počátku měli tvůrci designu téměř absolutní volnost při své práci, ale pak začaly přicházet nejrůznější požadavky a omezení. „Například se objevil požadavek design chystaného modelu provázat s modelem Octavia, který Fabia předcházel, a vlastně tak definovat designový jazyk automobilky. Proto dostala Fabia svou charakteristickou čelní masku,“ popisuje Václav Capouch, jak první Fabia získala svou tvář.

Z interní soutěže vyšla vítězně verze Brazilce Raula Pirese, která se nakonec realizovala. Přesto vůz nese i rukopis Václava Capoucha a dalších členů týmu. „Návrh auta je samozřejmě týmovou prací, každý přispívá k některé z částí vozu. Já jsem tehdy pracoval například na světlometech. Jednotliví designéři ale obecně rozpracovávají detaily jako třeba kliky, kola, nárazníky a další,“ říká Capouch.

Jedním z těch, kdo tyto různé detaily řešili, byl tehdy v týmu, Daniel Petr. Ten měl například na starosti přípravu sportovní verze RS. „Už tehdy tu byla myšlenka, že bude Škoda s modelem Fabia závodit ve WRC, takže jedním z úkolů bylo dostat auto přes hranici čtyř metrů, která byla tehdy homologační podmínkou,“ vzpomíná Daniel Petr na důležitý detail zadání. „Přepracovával jsem proto přední nárazník, který je u RS oproti standardnímu provedení delší,“ vysvětluje.

Je zajímavé, že na skice vozu RS z tehdejší doby jsou ještě na zádi písmena GTI (po vzoru Volkswagenu). Až posléze se rozhodlo o použití zkratky RS. V té době vznikla také verze kabriolet, o které se hned od začátku vědělo, že je pouze do šuplík

Fabia II podle Roomsteru

Podstatně reálnější byla varianta Fabie s logem Volkswagenu. "Koncern koketoval s myšlenkou, že by v této variantě model vyráběl a prodával v Mexiku,“ vzpomíná Daniel Petr.

S každou další generací už byla volnost při tvorbě více omezená. Přesto jsou ještě okolnosti vzniku docela zajímavé. Vzpomíná na ně Jiří Hadaščok, aktuálně koordinátor designu exteriéru automobilky Škoda. Hadaščok pracoval v době přípravy modelu Fabia druhé generace coby modelář a později se stal autorem faceliftu této generace.

"Když Škoda představila koncept rodinného modelu Roomster, setkal se jeho design se vřelým přijetím. A tak i když to původně nebyl záměr, padlo v automobilce rozhodnutí, že bude Fabia druhé generace designově blízká právě připravovanému sériovému vozu Roomster.

Designéři a konstruktéři se ovšem museli vypořádat s omezením, které přinášela tehdejší použitá platforma. Ta nedovolovala rozšířit rozchod kol a auto tak více „rozkročit“. Designéři proto přišli s myšlenkou nové koncepce vzhledu střechy. Výrazné sloupky karoserie oddělovaly střechu více od zbytku vozu a střecha mohla mít kontrastní lakování.