Diagnostickou zásuvku mají v interiéru všechna moderní auta. Běžný uživatel ji při normálním používání vozu nepotřebuje, občas mu však může vrtat hlavou, k čemu vlastně slouží. V našem článku se o tom můžete docela dost dozvědět:

OBD (On-Board Diagnostics) je mechanické rozhraní pro připojení diagnostické hlavy/diagnostického kabelu pro navázání komunikace mezi diagnostickým přístrojem a řídicími jednotkami (ŘJ) ve vozidle. Od roku 2001 ji musejí mít všechny zážehové a od roku 2003 všechny vznětové vozy. Existuje hned několik norem, podle kterých se vozy diagnostikují, a mnohdy se liší výrobce od výrobce.

Autodiagnostika má hned několik důležitých funkcí. Dokáže zobrazit informace o ECU (řídící jednotka), zejména objednací číslo, výrobce, datum programování, apod, umí vypsat seznam chyb (paměť závad), které od poslední diagnostiky systému byly přítomny s rozlišením druhu chyby (statická, sporadická, atd.). Umí číst měřené hodnoty, umožňuje testovat akčních členů připojených k ECU (Elektronická řídící jednotka - měří průběh napětí jednotlivých senzorů nebo akčních členů), mění nastavení parametrů ECU (maže servisní intervaly), vrací automobil do továrního nastavení a aktualizuje firmware.

Nejdůležitější funkcí však zůstává detekování chybných hlášení, díky kterým servisní technik ví, na jakou oblast se při opravě má zaměřit. Chyby se zapisují v podobě kódů, na které existuje příslušná příručka podle výrobce. Například chybové kódy modelů Škoda jsou totožné pro všechny značky koncernu VW a všechna chybová hlášení jsou k dispozici v diagnostickém protokolu po provedeném načtení.

Diagnostická zásuvka OBD

Samotná diagnostická zásuvka žádnou pamětí nedisponuje. Veškerá chybová hlášení jsou uložena v jednotlivých řídících jednotkách vozidla až do jejich opravy a vymazaní diagnostickým přístrojem. Výše uvedené platí pro tzv. statické závady. Sporadické závady se po určité době a ujeté vzdálenosti, v případě, kdy se závada dále neprojevila, automaticky smažou.

Dnes je možné si chybová hlášení z diagnostické zásuvky načíst svépomocí kabelem OBD (v průměru stojí cca 300 Kč). K načtení dat musíte ale mít speciální program, navíc propojit auto s počítačem není vůbec jednoduché. Jednodušší je přípojka rozhraní Bluetooth, která není vůbec drahá (v řádech stovek korun), a chytrý telefon s patřičnou aplikací. Oba tyto způsoby však slouží jen k orientaci, protože řídicí jednotky automobilů jsou dnes velmi složité mikroprocesory, které by měly obsluhovat výhradně profesionálové. Mladoboleslavská Škoda svým servisním partnerům předepisuje konkrétní typy oficiálních diagnostických přístrojů, kterými lze naše vozy diagnostikovat. Ostatní přístroje nejsou ze strany Škoda Auto podporovány, tudíž načtené chyby nemusí být vůbec relevantní.

Diagnostický kabel OBD

Pokud i tak chcete vaše vozidlo svépomocí načíst, postup je jednoduchý. Většina diagnostických zásuvek je vlevo pod volantem, ačkoliv některé se nacházejí i ve středové konzole. Vybrané čtecí zařízení musí být kompatibilní s vaším automobilem, a pokud je, spárování s telefonem je už poměrně jednoduchá záležitost. Aplikací je na trhu spousta, ovšem ne každá funguje tak, jak má. Jsou obvykle zpoplatněné, zdarma bývají jen shareware verze s omezeným seznamem chyb. Mějte však na pěti, že jde pouze o pomocníka, nikoliv plnohodnotný diagnostický program, který mají například v autorizovaných servisech.

Nemusíte mít ani strach, že byste „domácí“ diagnostikou jakkoliv porušili záruku vašeho vozu. Napojení nelze zpětně dohledat, takže nikdo nic řešit nebude.

Pokud vás zajímá, zda se přes OBD zásuvku dá manipulovat s počtem ujetých kilometrů, tak podle vyjádření technika ze škoda Auto to nelze. Vozidlo nelze bez vašeho vědomí ani jakkoliv poškodit, případně tzv. nechat spadnout do nouzového režimu.

Bluetooth OBD diagnostika

Co však OBD zásuvka umí, je aktivace tzv. přepravního režimu, který je aktivován již při výrobě vozu a slouží k omezení spotřeby elektrické energie během přepravy a skladování vozu. Přepravní režim deaktivuje až dealer v rámci předprodejní prohlídky a deaktivuje rádio/navigace, ambientní osvětlení interiéru, systém pro online komunikaci vozidla OCU, denní svícení, topení, větrání. Servisní mód slouží k omezení všech služeb vzdáleného přístupu k vozidlu, např. vyhledání pozice vozu, informace o stavu vozu, houkání, blikání, aktivace nezávislého topení atd.