Aktuálně má Škoda Auto na domácím trhu více než třetinový tržní podíl.  "Daří se všem modelovým řadám značky. Octavia, Fabia, Rapid a Superb jsou v celkovém absolutním pořadí nejprodávanějšími vozy v ČR, Citigo a Yeti se dlouhodobě drží v první desítce a nový Kodiaq nás svým razantním vstupem na trh velmi potěšil," říká Luboš Vlček, šéf Škoda Auto Česká republika.

Již v éře značky Laurin & Klement (1895 až 1925) se mladoboleslavská automobilka vypracovala na největší podnik svého druhu v českých zemích a dokonce i v celé rakousko-uherské monarchii. Rozpad tradičních trhů po první světové válce spolu s politicko-ekonomickými překážkami v mezinárodním obchodě znamenal pouze dočasný ústup výrazně exportně orientované značky z pozice tuzemské automobilové jedničky.

Pomohly nové modely

Návrat na výsluní v roce 1936 umožnilo více než desetileté úsilí nových vlastníků (průmyslového gigantu Škoda) a managementu v čele s ředitele Karlem Hrdličkou. Značka Škoda se v Československu stala průkopníkem efektivní pásové výroby a racionální unifikace sortimentu, přinášející výhody zákazníkům v podobě vysoké kvality i spolehlivosti automobilů s férovým poměrem cena/výkon.

Vozy automobilky Škoda prodávané v roce 1936: Superb (vlevo) a dvě varianty Rapidu.

Ze světové hospodářské krize tak mladoboleslavská automobilka vyšla posílena a nabídla novou generaci modelových řad Popular, Rapid, Favorit a Superb s nezávislým zavěšením všech kol, čtyř- a šestiválcovými motory a tuhým páteřovým rámem podvozku.

Podíl značky Škoda na československém trhu se pak stabilně zvyšoval z 13,8 % na vrcholu hospodářské krize v roce 1933 přes 27,1 % v roce 1936, kdy se škodovka stala tuzemským lídrem, až po 39,2 % v posledním předválečném roce. Kromě úspěchů u zákazníků z tehdejšího Československa vykazoval růst také export na evropské trhy i do zámoří.

Vývoj prodej aut v Československu 30. let.

Ve složitém poválečném období se podařilo rychle obnovit produkci v Mladé Boleslavi, k níž se v průběhu následujících dvou let připojily závody Vrchlabí a Kvasiny. Produkci se dařilo zvyšovat i přes omezené státní investice do vývoje a výroby, bariéra 10 000 kusů ročně „padla" v roce 1955 díky náběhu výroby modelu Škoda 440 Spartak.

Významný krok vpřed pak znamenalo vybudování nové továrny pro Škodu 1000 MB (1964). Její úspěch doma i v zahraničí umožnil posunout objem výroby za hranici 100 000 vozů ročně (1967).

Letos už Škoda prodala přes milion aut

Na sklonku 80. let se díky úspěšnému Favoritu s pohonem předních kol rozevřely nůžky mezi poptávkou domácích zákazníků a omezenými kapacitami výrobce. Zásadní změnu přinesla privatizace tuzemské automobilky do rukou největšího automobilového koncernu tehdejší Evropy, společnosti Volkswagen. A dál už je příběh dostatečně známý.

Škoda Auto v roce 1991, kdy se stala součástí koncernu, vyrobila 171 900 aut. Na trh dodávala v podstatě jedinou řadu, kterou byl Favorit s odvozenými modely Forman a Pick-up. Skupina VW Group ve stejném roce celkově vyrobila 3,1 milionu aut.

Aktuální nabídka automobilky Škoda.

Loni Škoda celosvětově vyrobila 1,04 milionu aut v sedmi modelových řadách, celá skupina pak přes deset milionů vozů.

Již v polovině listopadu letošního roku Škodovka ohlásila, že tento rok dodala zákazníkům jeden milion vozů. Tohoto čísla tedy dosáhla o více než měsíc dříve než v loňském roce.