Downsizing, neboli snižování objemu spalovacích motorů, je záležitost, o které slýcháváme dnes a denně. Díky tomuto trendu moderní svět pozvolna přichází o 12válcové motory, osobní automobily s pořádným V8 pod kapotou je problém najít i v Americe, zemi velkým motorům zaslíbené. Taková je holt doba.

Ale snahy o výrobu malých a úsporných motorů tu byly vždycky, dávno před dobou elektrifikovaných automobilů. Především v dobách, kdy ekonomika té či oné země na tom nebyla dvakrát slavně.
 
V našem výběru jsme pro vás našli téměř dvě desítky aut, jejichž pohonnou jednotku by motorem žádný autař snad ani nenazval, přičemž některé z nich dosahovaly nižšího výkonu, než jaký mají dnes sekačky na trávu.
 
Mezi vybranými stroji najdete také jeden z Československa a asi nedá velkou práci přijít na to, že jde o Velorex. Ale víte, na kterém se umístil místě? A jaký automobil pohání nejmenší spalovací motor? Napovíme. Vyráběl se na ostrově, kde mimo obec neznají rychlostní omezení a váží pouhých 54 kg…

1) Clan Crusader – 875 cm3

U sportovního aut je nejdůležitější hmotnost. Tuto tezi razil nejen Collin Chapman u Lotusu, ale také konstruktéři značky Clan. 578 kg vážící sporťák poháněl upravený 875cm3 čtyřválec z Hilmanu Imp, jehož 51 koní stačilo na 160 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zabralo 12,5 sekundy. Tenhle motor však byl jednoduchým způsobem vyladitelný až na 100 koní. Proto se Crusader často objevoval na nejrůznějších závodních tratích.

2) VW XL1 – 800 cm3

Tohle auto je zajímavé hned z několika důvodů. Jde o nejaerodynamičtější sériové auto všech dob, vzniklo pouze 200 kusů, stálo přes 3 miliony korun, má součinitel odporu vzduchu 0,1819, váží 785 kg a dosahuje průměrné spotřeby 0,9 l/100 km. A také proto, že je to jediné vznětové auto v našem výběru.

3) Austin 7 – 696 cm3

Miniaturní čtyřválec o objemu 696 cm3 v Austinu 7 je jasným důkazem, že o downsizingu věděli už ve 20. letech minulého století. I když byl objem motoru posléze zvětšen na 747 cm3, dodnes jde o ukázku toho, že levné auto pro masy by mělo mít malý a jednoduchý motor. Původní výkon byl 10 koní, ale po WW II se stal základem pro mnoho britských sportovních automobilů.

4) Caterham Seven 160 – 660 cm3

Caterham Seven, nebo také 7, je autem, ve kterém se už vystřídalo hodně různých motorů. Jedním z nejzvláštnějších a také nejmenších je přeplňovaný tříválec od Suzuki. Výkon 80 koní a hmotnost půl tuny se rovnají 160 koním na tunu což už je hodně zajímavé číslo, zejména když člověk vezme v potaz úchvatný podvozek těchto aut.

Caterham Seven 160 – 660 cm3