Zatímco se automobilový i motocyklový motorsport v posledních desítkách let stále více obrací na bezpečnost, podnik Tourist Trophy (TT) na ostrově Man v Irském moři se zdá být zaseknutý v čase. Právě jeho skoro děsivá aura však každoročně přitahuje tisíce fanoušků, ale hlavně stovky neohrožených jezdců, připravených bez ohledu na riziko pokořit místní silniční okruh. A třeba se i dostat na stupně vítězů.

Mezi vítěze už ale bohužel nezavítá třicetiletý pilot Dan Kneen, který tuto nedělní kvalifikaci havaroval na svém superbiku BMW a následkům těžkých zranění podlehl. Rezident z ostrova Man přitom nebyl žádným nováčkem, na zdejším okruhu začal jezdit v roce 2008 a už tehdy si odnesl vítězství v celkem třech kategoriích.

K nehodě se přitom váže další neštěstí. Podpůrný vůz vyjíždějící k místu nehody Kneena se totiž po cestě střetl s dalším závodníkem Stevem Mercerem. Ten byl s těžkými zraněními letecky převezen do tamní nemocnice. Jeho stav zatím nebyl upřesněn.  

60 kilometrů pod 17 minut

Někteří přitom závod na ostrově Man nepovažují pouze za nebezpečný motorsport, ale řadí jej naplno mezi ty nejextrémnější a nejnebezpečnější sporty na světě. Na silničním okruhu Snaefell Mountain Course, který má v současné době délku lehce přes 60 kilometrů, se v rámci podniku Tourist Trophy závodí již od roku 1907.

Závodění na veřejných komunikacích tehdy povolilo samotné vedení ostrova Man, neboť trochu benevolentněji hledělo na lokální rychlostní limity. Dodnes silnice na ostrově nespadají pod zákony Velké Britániie. Na Manu tedy neexistuje žádný zákonem daný rychlostní limit, přestože některé úseky mohou být omezeny, zatímco jinde lze cestovat rychlostí podle uvážení.

Děsivost závodu Tourist Trophy a dalších podniků, které se na snaefellském okruhu jezdí, ukazují nejlépe pouhá čísla. Za 111 let závodění na místní trati zde podle některých zdrojů položilo život už 256 pilotů. Celých 147 smrtelných nehod patří samotnému Tourist Trophy. Nejhorším obdobím v historii TT byl rok 1970, kdy na místě položilo život celkem šest závodníků.

Při pohledu na samotný okruh je nicméně vidět proč. Nekonečné rovinky, slepé zatáčky přes horizonty a hlavně úseky tratě vedoucí přes obydlené časti ostrova kolem domů, kamenných zídek, sloupů veřejného osvětlení a stromů. To vše v maximálním nasazení na motocyklu upalujícím průměrnou rychlostí přes 214 km/h. Ano, průměrnou… Maximální rychlosti dosahují hodnot přes 320 km/h. Záběry níže je zbytečné komentovat…

Současný rekord trati z roku 2016 drží pilot Michael Dunlop, který zvládl šedesátikilometrový okruh zajet za neskutečných 16 minut a 53,9 sekundy.

Není divu, že podle některých fanoušků samotné konání závodu stále drží při životě hlavně vedení ostrova Man a jeho tradice. Nápad na pořádání takového závodu by totiž v dnešní době regulací, zákonů a přílišného bezpečí jinde na světě zřejmě neprošel.

Čas od času se ozvou kritici, pochopitelně vyzdvihující počty úmrtí, které skoro každým rokem stoupají. Na zákaz tradičního závodu ale nemají přílišný vliv.

Všechno zdá se končí na odvážných motorkářích. Dokud se budou na ostrov vracet a touha pokořit okruh a zvítězit na legendární TT či jiném podniku je přiměje znovu usednout do sedla motocyklu, do té doby se bude na ostrově Man závodit bez ohledu na nebezpečí.