Frézy tovární výroby, traktory s výkonem do 25 koní, traktory nad 25 koní, Unlimited (neboli domácí výroba) a čtyřkolky. To byly kategorie, do nichž pořadatelé již šestnácté Traktoriády v Žebnici na severním Plzeňsku zařadili více než šedesát účastníků tohoto závodu do vrchu.

Zatímco automobilové závody do vrchu měří obvykle minimálně několik kilometrů, traktorům stačí necelého půlkilometru. I tak se řada strojů do cíle vlastními silami nedokázala dostat. Jedním z nich byla fréza TJ-5, kterou vyráběl Agrostroj Prostějov se startovním číslem 5. "Je to hrozné, startuju s ním už popatnácté a třikrát jsem nedojel. Nevím, co s tím je, prostě chcípla," svěřil se domácí závodník Václav Gross.

V depu, a posléze pak i na závodní trati, sklízela obdiv dokonalá replika Zetoru 25, kterou jeden šikovný tatínek vyrobil pro svého syna. "Má dokonce i věrný zvuk," shodli se diváci na trati.  Závodu se samozřejmě účastnily i originální stroje tohoto typu. Zejména jeden z nich, lakovaný pískovou žlutí, si zasloužil pozornost. "Jde o exemplář s výrobním číslem 407, který sestrojili již v roce 1946. V té době se ještě lakovaly žlutou barvou, která ve Zbrojovce Brno zbyla po ukončení děl pro německou armádu. Líbil se i zářivě červený traktor Porsche Diesel. Stroj s tříválcovým vzduchem chlazeným motorem vyráběl dnes legendární tvůrce sportovních vozů v 50. a 60. letech. Dnes se exempláře v dobrém stavu prodávají na aukcích i za více než půl milionu korun,

Jedním z vrcholů traktoriády byla kateogie po domácku vyrobených taktůrků. Jejich tvůrci použili při konstrukci především díly z vyřazených aut. A tak v nich svůj druhý život našly motory z trabantů, první generace Škody Octavie ze 60. let, ale třeba i poměrně novodobý agregát ze Škody Favorit. 

Podívejte se na naši fotoreportáž z této akce: