"Musím přiznat, že už jsme tam při cestě na start vyzkoušeli i speciální systém na regulaci tlaku v pneumatikách. Když jsme vzduch upustili, jelo se o poznání lépe," reagoval při tiskové konferenci těsně před startem expedice Tatra kolem světa 2 jeden z jejích členů Petr Holeček na slova moderátora. Ten totiž v žertu uvedl, že po pražském startu čeká vozidlo jeden z nejtěžších úseků - po dálnici D1 do Brna.

Jak vůz vypadá zvenčí i zevnitř, si můžete prohlédnout v naší bohaté fotogalerii.

Aby se auto vypořádalo s nástrahami všech možných typů silnic, různými nadmořskými výškami, velkých mrazů i veder, snažili se ho co nejvíce zjednoušit.

"Tradiční tatrovácký vzduchem chlazený osmiválec je upraven tak, aby mohl spalovat naftu všemožné kvality," uvedl pro Automix.cz a Deník Petr Holeček. To v konečném důsledku znamená, že vůz nepotřebuje ke svému pohybu žádnou elektroniku. "Tu samozřejmě máme, ale i kdyby nic z toho nefugovalo, Tatra se nezastaví," vysvětlil. Instalované senzory však mapují tlak v pneumatikách, náklony vozu, kvalitu vzduchu, stav brzd, teplotu motru i další věci. Současně budou moci zájemci všechny tyto hodnoty online sledovat na internetových stránkách expedice

Oproti původním stavu byl vůz Terrn 1 samozřejmě dále upravován. Například se kvůli délce nástavby prodloužil rozvor, vůz má dvě palivové nádrže po 420 litrech, na předek byl instalován naviják, doplněna byla výkonná přídavná světla, ochrana nádrží a další věci. Jednou z nejzajímavějších je vyvíječ vodíku. "Bude se vyrábět elektrolýzou z vody a proudit bude do sání. Díky tomu se zlepší emise i výkon motoru," vysvětlil Holeček. Kvůli komfortu posádky se samozřejmě instalovala výkonná dvojitá klimatizace, několik topných okruhů, nebo třeba sedačky z luxusních typů autobusů. Zásoba energie je ve speciálních bateriích.

Pneumatiky čekají na trase

Náhradní pneumatiky má expediční tým díky spolupráci s výrobcem rozmístěny po celé expediční trase. Ovšem řadu náhradních dílů si veze s sebou. Například i poloosy, vstřikovače, sady filtrů, turbodmychadlo, kompresor a další díly pro rozvody stlačeného vzduchu.

Na luxusních autobusových sedačkách může cestovat dalších 12 členů expecie

"Počítáme, že olej budeme měnit každých přibližně 20 000 kilometrů, pneumatiky by měly na vozidle, které má plně naložené hmotnost sedmnáct tun, i 30 tisíc kilometrů, vysvětlil.

Všichni řidiči, kteří se posadí během expedice za volant, již byli důkladně proškoleni a auto si vyzkoušeli. Mezi nimi by měl být i známý závodník z Rallye Dakar Martin Kolomý.

Na první část expedice se kromě hlavních členů, kterými jsou kromě Petra Holečka také cestovatel Marek Havlíček, organizátorka Kateřina Božková a specialistka na poznávání cízích kultur Lucie Vonásková, vydají hlavně členové podpůrného týmu. První "ostrá" cestovatelská posádka nastoupí do vozu až v Istanbulu. Odtud vůz pojede do Gruzie, Arménie, projede i další země bývalého Sovětského svazu a přes Mongolsko se dostane až do Vladivostoku. Zde bude naložen na loď a odpluje do Jižní Ameriky. Tam se příští rok odehraje druhá část expedice. Třetí -africká- etapa je plánovaná na rok 2022.

Dohromady by auto se stálými členy posádkami i dobrovolníky, kteři budou absolovat úseky v délce od zhruba 12 až po 21 dnů, mělo ujet kolem čtvrt miliónu kilometrů a navštívit bezmála sedm desítek zemí.

"Všichni dočasné členové expedice již mají své přesně stanovené úkoly. Někdo se třeba bude starat o nákupy potravin, jiný o navigaci," vysvětlila Kateřina Božková.

V autě budou mít k dispozici malou kuchyňku, pět míst na spaní přímo v nástavbě. Dalších až 10 lidí se pak může vyspat ve čtyřecch stanech, které se buou vztyčovat na střeše nástavby. V autě jsou také dvě sprchy a dva chemické záchody. Vnitřek je celý obložen speciálním typem dřeva, který odolovává vlhkosti. Díky tomu by všechny skříňky měly jít stále otevírat.