Také v porovnání s dnes nabízenými malými městskými vozy působí technické parametry Fiatu 126 téměř směšně. Tento vůz, který debutoval před padesáti lety, měřil na délku jen 305 centimetrů a na výšku 130. Zavazadlový prostor měl oficiální objem pouhých sto litrů. Přesto dokázal posloužit jako rodinný vůz a v interiéru relativně pohodlně převézt čtyři dospělé jedince.

Na vůz, včetně nerealizovaných nebo malosériových odvozených verzí, se můžete podívat do naší fotogalerie.

A výkon vzadu umístěného motoru? Ten byl pouze 23 koňských sil, což postačovalo na akceleraci z nuly na stovku během stěží uvěřitelných 48 sekund. Agregát byl malinkatý. Původně měl vzduchem chlazený řadový dvouválec objem pouze necelých 600 ccm3, později se zvětšil na bezmála 650 a nakonec na 700 cm3. Motor byl vždy spojený se čtyřstupňovou manuální převodovkou.

Hmotnost činila pouze 580 kilogramů, což mělo samozřejmě vliv také na úroveň pasivní bezpečnosti. Při dobových nárazových testech automobil zcela propadl.

První vůz Záporožec
Značka Záporožec plnila také roli Velorexu. Živořila ještě před pár lety

Facelift se dostavil v roce 1984 a v jeho rámci dostal automobil kromě jiných vylepšení také nové plastové nárazníky. 

Mnohem déle než v Itálii (a také bývalé Jugoslávii) se vůz vyráběl v socialistickém Polsku, kde se stal nejrozšířenějším vozem. Produkce Fiatu s označením 126p začala v roce 1973 a skončila až v roce 2000.

I díky tomu se v Polsku vyrobily celé tři milióny kusů "Maluchů", jak se zde vůz familiárně označoval, což je více než dvojnásobné množství v porovnání s italským originálem. Ten pak v devadesátých letech nahradil typ Fiat Cinquecento.

O rozdílech mezi polskou a italskou verzí napíšeme v některém z příštích článků.