Méně oblíbený nástupce Škody 110 R a modernizované provedení modelu Garde často leží ve stínu starších předchůdců, o to větší však má význam jako poslední "opravdové" škodovácké kupé.

Rapid, který se začal vyrábět v roce 1984, je ale současně posledním modelem, ve kterém Škoda použila koncepci uložení motoru vzadu a pohonu zadních kol. Rapid se totiž vyráběl o něco déle než sedany Škoda 135 a 136, jeho produkce skončila až v srpnu 1990. 

Čtěte také: Škoda si zaregistrovala nová jména, všechna s "q" na konci. Co to znamená?

Poslední modernizace

Tehdy šlo o poměrně významně modernizovaný vůz. V roce 1987 totiž Škoda na Rapidu provedla několik zásadních změn a vznikly tak varianty Rapid 135 a Rapid 136. Jak budou fanoušci škodovek určitě vědět, číselná označení poukazují na to, ze které verze původních čtyřdveřových sedanů byla kupé odvozena.

Rapid 135 tak vycházel ze Škody 135 GL a Rapid 136 ze Škody 136 GL. Obě verze přitom už měly motor v zásadě totožný s agregátem z modelu Favorit - šlo tedy o čtyřválec s hliníkovým blokem a objemem 1,3 litru. Nové motory se vyznačovaly jemnějším, tišším chodem a taktéž větší spolehlivostí.

Rapid 135 produkoval 58 koní (43 kW), kdežto výkonnější variantu zajišťoval Rapid 136 o výkonu 62 koní (46 kW). To tehdy stačilo na zrychlení z klidu na stovku za 15 sekund v případě slabší verze a 14 vteřin u výkonnější.

Čtěte také: Innotech Mysterro je zapomenutý český supersport. Jediný kus hledá majitele

S karburátory i vstřikováním

Zatímco tuzemské Rapidy až do konce produkce v roce 1990 používaly plnění karburátory, exportní verze Rapidů 135 a 136 již dostaly systém vstřikování benzinu Bendix. Pro rozlišení se objevilo označení Ri jako „Rapid injection" (Rapid se vstřikováním).

Některé Rapidy se vstřikováním se pak dočkaly i katalyzátoru, přičemž zde bylo označení RiC jako „Rapid injection Catalyst" (Rapid se vstřikováním a katalyzátorem). Takto vyladěné Rapidy také vydržely až do roku 1990.

Čtěte také: Sexy sporťák ÚVMV 1100 GT vznikl v Československu. Několik kusů jezdí dodnes

Méně výkonné verze 135 jsou dnes vzácnější, jelikož se celkově vyrobilo jen 1272 kusů, provedení 136 pak vzniklo 9 708 exemplářů. Silnější verze tedy byla vyhledávanější, a to nejen díky vyššímu výkonu, ale i větší spolehlivosti a celkově příjemnějšímu chodu motoru.

Poslední modernizace kromě toho přinesla odolnější ramena zadní nápravy či vylepšený interiér.

Na další kupé čekáme

V srpnu 1990 sjel z výrobní linky poslední Rapid, a s ním i koncepce "vše vzadu". A bohužel se zdá, že Rapid byl zároveň posledním vozem s okřídleným šípem ve znaku, který měl pouze jeden pár dveří a ladnou siluetu kupé.

Škodovky s jedním párem dveří by tu jinak byly - například pick-up odvozený od Felicie, či malé Citigo - ale na sportovně vyhlížející auto se stále čeká.

Krátké nadšení sice zažehl v roce 2002 koncept s názvem Tudor, který ukázal možnou podobu kupé verze limuzíny Superb. I přes kladné ohlasy však bohužel zůstalo jen u konceptu.

A pak tu byly studie Joyster (2006) a Atero (2016), i v těchto případech ale na produkci nedošlo. Atero je ostatně zajímavé tím, že vzniklo na základě současného Rapidu. Fotografie zmíněných vozů najdete v galerii.

Mimochodem, Škoda jedno kupé přece jen připravuje. Nepůjde ale o sporťák či "gétéčko", česká automobilka pracuje na Kodiaqu Coupé, tedy kupé-SUV se dvěma páry dveří. A dříve se mluvilo také o Superbu se splývavou zádí - opět ale se dvěma páry dveří.

Čtěte také: Škoda Kodiaq Coupé se ukazuje na nové ilustraci. Takhle by se vám líbila?