Ford má "továrnu na počasí". Testuje tam auta v extrémních podmínkách
Automobilka Ford provozuje v německém Kolíně nad Rýnem jedno zajímavé zařízení. Jde o speciální zkušebnu, která umí "vyrobit" prakticky libovolné počasí. Výrobce v ní testuje odolnost aut vůči extrémním povětrnostním vlivům.
Zařízení dovede kupříkladu simulovat nadmořskou výšku až 5200 metrů, tedy výšku větší, než dosahuje největší hora Evropy Mont Blanc. Dál ale umí zařídit třeba vítr o rychlosti až 250 km/h, sníh, sluneční žár i déšť. Lze v ní také navodit extrémní teploty.
Minimálních -40 °C odpovídá průměrné zimní teplotě na východní Sibiři, zatímco maximum +55 °C je pouze o 1,7 stupně nižší než historicky nejvyšší naměřená teplota na planetě Zemi. V laboratoři lze také vytvořit relativní vlhkost vzduchu až 95 procent.
Nová laboratoř by měla být uvedena do plného provozu během příštího roku a technici v ní budou moci testovat až devět vozů souběžně. V klimatických komorách se prověřují komfortní, bezpečnostní i provozní funkce včetně výkonu elektroinstalace, brzd a klimatizace.
Areál má rozlohu 5500 čtverečních metrů. Nacházejí se v něm dva klimatické tunely, laboratoř pro vytvoření podmínek jako ve vysokých nadmořských výškách a čtyři teplotní komory, z nichž tři mají i regulaci vlhkosti vzduchu.
Ford má v Evropě také další testovací střediska. Areál u belgického Lommelu obsahuje například úsek posetý výmoly, solnou i bahenní lázeň nebo dráhu pro zkušební jízdy v bočním větru.
Autobilka tvrdí, že její vozy najezdí v rámci vývoje až 5,5 milionu kilometrů v extrémních podmínkách. Společnost prý ověřuje jejich odolnost, životnost a spolehlivost mimo jiné v americké poušti Mojave, za polárním kruhem nebo na Grossglocknerské vysokohorské silnici v Rakousku.
Další články

Nejluxusnější auto 20. let tuzemské výroby dělali v Plzni. Užíval ho…
V areálu plzeňské Škodovky se kromě lokomotiv, děl a dalších výrobků ve dvacátých a třicátých letech vyráběly…

Před čtvrtstoletím Škoda vyráběla model Volkswagenu. Vznikl z Felicie…
Zatímco v továrnách Volkswagenu se již vyráběla řada modelů s logem automobilky Škoda (například Citigo v…

Projeli jsme "slovenský" Defender upravený pro ozbrojené síly. Budí…
Také na malém terénním polygonu společnosti Dajbych jsem zkoušel speciální verzi offroadu Land Rover Defender…

Mercedes stále šplhá vzhůru a další zprávy o stavu prodejů aut v…
Prodeje nových vozů v České republice během letošního prvního čtvrtletí stále nedosáhly ani loňské úrovně. V…

Wartburg neexistuje již 30 let. Zasloužil se o zrod nejhezčího auta…
Designově zdařilá auta se samozřejmě vyráběla také v socialistickém Československu. Ale model Wartburg 313-1…

Chytrý nápad z Německa: Z vozíku na materiál vznikl obytný přívěs
Německá společnost začala nabízet kempingový přívěs, který vznikl vestavbou do klasického skříňového…

VW vysvětlil, jak to myslel s přejmenováním na Voltswagen
Oficiální stránky amerického zastoupení automobilky Volkswagen skutečně na konci března nabízely auta značky…

Model Boxster kdysi zachránil slavnou značku Porsche. Teď je na trhu…
Aktuální generace vozu Porsche Boxster je již čtvrtá v pořadí. V roce 1996 se začala vyrábět ta první.

Třicet let svazku Škody a VW: Jak to viděla druhá strana a co přišlo…
Poměrně obšírně se okolnostem vedoucím ke koupi mladoboleslavské automobilky věnuje v autobiografické knize…
