Fordy zvládnou do tří let "vidět" i chodce za rohem. Pokud půjdou se smartphohem

S používáním technologie V2X však mohou být spojeny dodatečné poplatky provozovatelům komunikačních sítí.

8.1.2019 Jiří Švamberk
Zdroj: Ford

Tato platforma, kterou vyvíjí sdružení 5G Automotive Association, vzájemně propojuje okolní vozy, které si společně budou vyměňovat informace, jako třeba údaje o nehodách, změnách v řízení dopravy v daném úseku či různá dopravní omezení.

Ford je po japonských značkách Toyota a Lexus dalším výrobcem, který bude od roku 2022 na americkém trhu technologii V2X sériově montovat do všech svých automobilů. Automobilky už nějakou dobu tento komunikační systém, který umí komunikovat také s infrastrukturou a chodci, ve svých autech testují a zjišťují jeho klady a zápory.

Jednou z nesporných výhod je například ta, že chodci s chytrými telefony mohou být zobrazeni na displeji automobilu, a to i v případě, že je řidič nemá šanci vidět. Tato technologie však může být i dvousečná, protože se dá poměrně snadno zneužít.

Každopádně klady převládají, protože V2X umí například na dálnici s předstihem varovat ostatní řidiče před nehodou a ti mohou začít dříve brzdit. Schopnost komunikovat s infrastrukturou zase nabízí možnost řidiče informovat o pracích na silnici.

Zrychlit by se měla i doprava ve městech, neboť automobily budou mít možnost komunikovat se semafory. To znamená, že řidiči budou vědět, za jak dlouho padne zelená a budou připraveni se ihned rozjet.

Ford navrhl svoji technologii 2VX tak, aby komunikovala s jeho balíčkem asistenčních systémů  Co-Pilot360, což není nikterak překvapující, ovšem Ford rovně uvedl, že technologie má velký vliv na systém nouzového brzdění, který tak může rychleji zasáhnout v případě, řidič na nebezpečnou situaci nereaguje.

Problém je ale v tom, že na rozdíl od Toyoty a Lexusu, Ford využívá klasické mobilní sítě 5G, což může přinést dodatečné poplatky od poskytovatele komunikační sítě. A to se asi úplně každému nebude chtít. To tedy znamenaná že tato technologie bude v milionech prodaných modelů značky Ford, ale možná jen hrstka ji ve skutečnosti bude používat.

8.1.2019 Jiří Švamberk
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×