GALERIE: Lahůdky Metalexu. Tahle firma stavěla jedinečná auta, i za socialismu
Metalex, společnost později známá jako MTX, si za více než čtyřicet let vydobyl zvláštní místo v historii českého motorsportu a automobilového průmyslu. Za socialismu v tomto podniku vznikla řada podivuhodných aut, krátce po revoluci se firma zase proslavila přestavbou škodovek na kabriolety. Dokonce postavila i supersport.
Podnik Metalex založili v roce 1969 nadšenci do motorsportu Karel Jílek a Václav Bervid. Jelikož tehdejší komunistický režim nebyl zrovna přátelský k nápadu otevření dílny specializované pouze na výrobu závodních aut a generování zisku jejich prodejem, Metalex spadal pod organizaci Svazarm (Svaz pro spolupráci s armádou) jako jeho účelové zařízení.
V této době se jednalo o chytrou myšlenku, jak hlavní činností firmy financovat lásku k motorsportu. Jméno Metalex totiž pochází z metalizace, tedy povrchové úpravy kovů, což byla prvotní náplň firmy a takto vydělané peníze se pak investovaly do vývoje a stavby závodních aut.
Přestože začátky nebyly kdovíjak úžasné, postupně se k Metalexu přidávali další nadšenci, inženýři, mechanici, konstruktéři a rovněž závodníci, kteří z počáteční stodoly v Roztokách u Prahy a jednoho sklepu na Praze 7 nakonec vytvořili skvělé fungující společnost s celkem pěti stanovišti výroby. Kromě Roztok se vozy dále vyráběly i v Plzni nebo Příbrami.
Vůbec prvním projektem Metalexu bylo postavení rallyových verzí Škody 1000 MB, se kterými jezdili samotní zakladatelé firmy. Od začátku s firmou také spolupracoval i známý designér a konstruktér Václav Král.
Právě závodní monoposty, na kterých mimo jiné pracoval i Král, mají v historii firmy velkou tradici a od 70. let jich Metalex postavil nespočet pro česká i zahraniční mistrovství. Nejznámějšími formulemi jsou modely Easter a Mondial.
Stroje byly většinou stavěny z normálních sériových dílů zrovna dostupných automobilů. Když už tedy nestačily škodovácké jedenáctistovky, použily se třeba dvanáctistovky a třináctistovky od Lady.
Metalex se nesoustředil jen na čtyři kola. V roce 1978 postavil i vlastní konstrukci závodních motocyklů pro třídy Junior o objemu 125 ccm.
Konkurovali i továrním škodovkám
Stavby aut a především úpravy škodovek jsou ale v případě Metalexu nejznámější. Samotné Škodě se však tyto stavby občas ne zrovna líbily.
Například rallyový speciál MTX 160 RS, který byl postavený na základě Škody Garde a dodnes bývá označován jako „bastard", měl totiž uvnitř motor z Lady o objemu 1,6 litru a na tratích nakonec i konkuroval továrním vozům Škoda.
Tato nevraživost nakonec zajistila Karlu Jílkovi nešťastné propuštění z vedoucí pozice v Metalexu, přičemž této situaci dopomohla i skutečnost, že Metalex už v metalizaci kovů vůbec nefiguroval a hlavní zdroj zisku přicházel z prodeje závodních aut. To se samozřejmě Svazarmu moc nelíbilo.
Zcela nová éra ale přišla po roce 1989. Zaměstnanci firmy založili vlastní společnost s názvem MTX a původní Metalex odkoupili. Tehdy se zaměření přeneslo hlavně na sportovní auta, kabriolety a vozy pro volný čas.
Vrcholem této doby je jednoznačně MTX Tatra V8, neboli takzvaná „Supertatra". S tímto unikátní českým supersportem byl v roce 1991 vytvořen český rychlostní rekord na letmý kilometr rychlostí 208,37 km/h.
Dále z dílen MTX vyjížděly kabriolety MTX Roadster a pak MTX Cabrio založené na vozech Škoda Favorit a Felicia. Upravovaly se také Formany na speciální pick-upy určené pro vývoz do afrických zemí.
Na motorsport se ale nezapomnělo a v letech 1992 až 1993 u MTX vznikaly okruhové Fordy Fiesta pro domácí pohár Fiesta Cup. Podobnou zakázkou byla i ne tak dávná výroba cupových BMW 130i pro seriál BMW Challenge.
V současnosti se MTX zabývá vývojem a homologacemi úprav speciálních automobilů, například různými policejními vestavbami, auty pro asistenční či záchranné služby a podobně. Motorsport už je bohužel spíše okrajovou činností, firma se věnuje renovacím a servisu vozů.
Od svého založení má tento český podnik na svědomí přes 170 vozidel napříč různými kategoriemi. Počínání vozů MTX v motorsportu se dá nakonec označit jako naprosto úspěšné. Celkem si stroje Metalexu posbíraly na 14 mezinárodních a přibližně stovku českých titulů jak z okruhů, rally či závodů do vrchu.
Nejzajímavější stroje z dílen Metalexu si můžete prohlédnout v galerii.
Další články

Projeli jsme "slovenský" Defender upravený pro ozbrojené síly. Budí…
Také na malém terénním polygonu společnosti Dajbych jsem zkoušel speciální verzi offroadu Land Rover Defender…

Mercedes stále šplhá vzhůru a další zprávy o stavu prodejů aut v…
Prodeje nových vozů v České republice během letošního prvního čtvrtletí stále nedosáhly ani loňské úrovně. V…

Wartburg neexistuje již 30 let. Zasloužil se o zrod nejhezčího auta…
Designově zdařilá auta se samozřejmě vyráběla také v socialistickém Československu. Ale model Wartburg 313-1…

Chytrý nápad z Německa: Z vozíku na materiál vznikl obytný přívěs
Německá společnost začala nabízet kempingový přívěs, který vznikl vestavbou do klasického skříňového…

VW vysvětlil, jak to myslel s přejmenováním na Voltswagen
Oficiální stránky amerického zastoupení automobilky Volkswagen skutečně na konci března nabízely auta značky…

Model Boxster kdysi zachránil slavnou značku Porsche. Teď je na trhu…
Aktuální generace vozu Porsche Boxster je již čtvrtá v pořadí. V roce 1996 se začala vyrábět ta první.

Třicet let svazku Škody a VW: Jak to viděla druhá strana a co přišlo…
Poměrně obšírně se okolnostem vedoucím ke koupi mladoboleslavské automobilky věnuje v autobiografické knize…

Příští Octavia už bude také elektrická. Co ještě nám prozradil šéf…
Thomas Schäfer je mužem, který dostal od vedení Volkswagenu za úkol například také lépe čelit konkurenci v…

Když Felicia dostala křídla... Před 60 lety představili facelift…
Před šesti desítkami let byly autosalony skutečnou přehlídkou nových technických řešení a designérských…
