Jenže stačí se důkladněji zamyslet, abychom prakticky okamžitě přišli na to, že magistrát tak trochu ohýbá pravdu pro svoje vlastní účely.

Hlavní částí kampaně je video (jeho výroba stála daňové poplatníky 50 tisíc korun), podle kterého je každé SUV přímo gigantickým monstrem, se kterým se nedá nikde projet, nikde zaparkovat a není z něj vidět. A ještě kvůli němu přijdete o přítelkyni, kterou vám přebere pohodový cyklista.

SUV nejsou fakticky větší

Zastavme se nejprve u Volkswagenu Touareg, který hraje společně s "adekvátně vystajlovaným" a bezohledným řidičem hlavního padoucha spotu. A srovnejme ho s vozy, s nimiž jezdí pražští radní.

Ti mají podle dostupných informací k dispozici 14 dieselových vozů Škoda Superb. Stačí potom chvilka hledání, abychom zjistili, že aktuální Superb je půdorysem prakticky totožný jako Touareg, jež si zahrál ono zlé a ošklivé SUV v propagačním videu.

Sice nemůžeme popřít, že je Touareg širší, ale na druhou stranu je také kratší. Takže při podélném parkování německé SUV nezabere víc místa než magistrátní Superb. A mimochodem, delší než Touareg je i druhá generace, kterou v magistrátní flotile také najdeme.

Délka (mm) Šířka (mm)
Škoda Superb (2. generace) 4838 1817
Škoda Superb (3. generace) 4861 1864
Volkswagen Touareg 4801 1904

Prakticky stejná situace panuje i tehdy, vezmeme-li v potaz o třídu menší auta. Nejprodávanější české auto, tedy Škodu Octavii, jsme porovnali s oblíbenými SUV Volkswagenem Tiguan a Nissanem Qashqai. Oproti oběma je Octavia výrazně delší a oproti Nissanu Qashqai dokonce i o pár milimetrů širší.

Délka (mm) Šířka (mm)
Škoda Octavia 4670 1814
Nissan Qashqai 4379 1800
Volkswagen Tiguan 4486 1839

Čtěte také: Asistenční služba zveřejnila statistiku poruchovosti. Kdo propadl?

Chcete ještě o třídu menší vozy? I malá Škoda Fabia Combi je oproti Škodě Yeti opět o něco delší a zaostává jen o pár centimetrů do šířky. Výsledný půdorys obou aut tedy vyjde prakticky nastejno.

Délka (mm) Šířka (mm)
Škoda Fabia Combi 4257 1732
Škoda Yeti 4222 1793

Co to znamená? Že nelze zobecňovat a tvrdit, že jsou SUV zbytečně velká a nedá se s nimi zaparkovat. Ano, mohou být samozřejmě delší či širší než jiná auta (třeba takový VW Golf je opravdz kratší než VW Tiguan), ale není možné generalizovat.

"Esúvéčka" zabírají prakticky stejné místo jako "běžné modely" stejného segmentu, jsou jen o něco vyšší. A to se ve městě vlastně docela hodí - světlá výška je totiž lepší při parkování u vysokých obrubníků, kterých je v Praze spousta.

Argument, že je z SUV hůř vidět, je také poněkud postavený na hlavu. Auta tohoto typu si lidé kupují mimo jiné kvůli zvýšené pozici za volantem a tedy kvůli tomu, že je z nich lepší výhled.

O něco pádnějším argumentem by tedy mohla být alespoň spotřeba, ovšem vzhledem k nižším rychlostem, kterých se po městě dosahuje (zvlášť v Praze, kde se třeba v poslední době údajně často snižuje povolená rychlost v tunelu Blanka ze 70 km/h na 50 km/h), se u SUV neprojeví jejich zhoršená aerodynamika.

Projeví se akorát vyšší hmotnost, takže ano, SUV po městě žerou trochu více, než běžné osobáky, ale stále jde v první řadě o motorizaci a jízdní styl, co rozhoduje o spotřebě.

Opravdu je třeba řešit právě SUV?

Ve světle výše popsaného se zkrátka nemůžeme zbavit pocitu, že tímto počinem pražský magistrát opravdu silně přešlápl. Z celého videa si máme vzít patrně asi pouze to, že jezdit na kole jednosměrkou v protisměru je zcela v pořádku. A ještě bez helmy.

Z kampaně Prahy proti vozům SUV.

Jinak ostatně nevíme, proč by to onen cyklista – který je v klipu vyobrazován jako výrazně lepší člověk než majitel SUV – vůbec dělal.

Čtěte také: Kolik peněz vydělávají rychlostní radary? Tyhle částky vás ohromí

Musíme se navíc ptát, jestli jsou zrovna SUV problémem, jemuž by měli představitelé Prahy věnovat tolik pozornosti a úsilí.

Každý den jasně vidíme, že hlavní město v souvislosti s dopravou trápí výrazně větší trable, které by stály za řešení. A že jich je: nedostavěný vnitřní okruh, rozšiřující se parkovací zóny, kvůli kterým paradoxně většinou nezaparkujete, jak byste potřebovali, nedostatek parkovacích míst u stanic metra nebo třeba pokusy, které pod ušlechtilým označením "zklidňování dopravy" či "humanizace" vedou spíš k horší průjezdnosti městem.