O českém trhu, popřípadě evropském máme často dobrou představu. Auta, která jsou zde nejprodávanější, logicky potkáváme na ulici. Jak je to ale v exotických zemích? Výsledky prodejů ovlivňují nejen tradice a kupní síla obyvatelstva, ale třeba i válka.

To je mimochodem příklad Sýrie. Země s původně 18,5 miliony obyvateli zažívá každoroční propad trhu kvůli neutuchající válce. Prodeje v některých letech klesly o poloviny, loni to bylo o čtvrtinu. Nová auta se ale stále nabízejí. Na trhu však vydržela jen dvojice značek Hyundai a Kia. Z 10 tisíc prodaných vozů proto téměř všechny patří jim. Nejúspěšnější je Hyundai Elantra následovaná SUV Tucson.

Zdá se, že korejské duo nemá problém zůstávat v nebezpečných zemích. Proto je značka Kia na prvních pozicích v Iráku. Tamní obyvatelé ale přemýšlí velmi prakticky a tak mezi téměř 54 tisíci prodanými auty vede Kia Frontier, což je malá dodávka nebo náklaďáček. Teprve pak ji následují SUV Sorento a Sportage.

Indie - 3 380 000 aut. Maruti DZire, Maruti Alton, Maruti 800

Ostatně trhy, kde první pozice obsadí jedna značka, nejsou až zas tak neobvyklé. Však tuto situaci známe v Česku s domácí Škodou. Podobně je na tom například Gruzie, kde jsou v první trojici Toyoty počínaje SUV Prado, pick-upem Hilux a menším SUV RAV4. Indii zase ovládá značka Maruti (označovaná také jako Suzuki Maruti). Její nejúspěšnější modely jsou DZire, Alton a 800. A to na trhu, kde se prodá neuvěřitelných 3 380 000 nových aut ročně.

Historický vliv je cítit třeba ve státech bývalého Sovětského svazu. A není potřeba jít tak daleko. V Bělorusku, kde se prodá přes 52 tisíc vozů ročně, byla loni nejúspěšnějším modelem Lada Vesta následovaná dvěma Daciemi. V Kazachstánu by jen tak tak vyhrála Lada Niva, nebýt šikovného zastoupení Toyoty, kterému se tam daří se sedanem Camry.

Stačí si projít přiloženou fotogalerii s údaji o nejprodávanějších autech v exotických zemích a je jasné, že Toyota vládne na řadě trhů. A to jsme do výběru zařadili jen země, které mají zveřejněné výsledky za loňský rok. U řady dalších států se stále čeká. Zejména v Africe a Oceánii, kde má Toyota také velké úspěchy.

Hlavně jsme zvědaví na výsledky ostrovního království Tonga. Tam japonská automobilka v roce 2017 ovládala přes 84 procent tamního trhu s auty. To když se jí udat 53 z 63 zde za rok prodaných vozů. Jakmile budou statistiky za rok 2018 k dispozici, přineseme vám o nich zprávu.