Má tvary, které velmi věrně odkazují na historickou "Kývačku" z padesátých let minulého století, lakován je typickou vínovou červenou barvou a skvělý dojem dotvářejí zlaté linky na blatnícících i na typické kapkovité nádrži. Tak vypadá Jawa 300 CL, která je aktuálně hlavní hvězdou na stánku nejslavnější tuzemské motocyklové značky Jawa v areálu brněnského výstaviště. Tam až do konce víkendu probíhá tradiční Motosalon.

Celek i detaily tohoto stroje si můžete prohlédnout v naší fotogalerii.

"Motocykl má již homologaci pro prodej v zemích Evropské unie, ale zatím ho budeme prodávat pouze v České a Slovenské republice," uvedl v rozhovoru pro Deník a Automix.cz obchodní manažer firmy Jiří Kraft.

Letos by se ho mělo dovézt několik stovek, příští rok se počítá s většími objemy. "Předpokládáme, že časem budeme nabízet i jiné barevné kombinace a také verzi 42," uvedl Kraft. Tento motocykl je technicky totožný, avšak má jinak řešený přístrojový ukazatel. Zatímco na vystaveném motocyklu byl v souladu s tradicí zabudován do krytu světlometu, verze 42 má samostatně stojící "budík".

Povedený je i tachometr na světlometu

Pérák přijede také

Připravuje se rovněž dovoz třetího indického modelu Jawy, kterým je jednosedadlový "Pérák". Zatímco "Kývačku" pohání čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec se zdvihovým objemem necelých 300 cm3 a výkonem 23 koní, tento stroj dostane objem zvětšený na 334 cm3 a rovněž o pár "koníků" více. Jsou to sice menší výkony, než jakými disponují verze určené pro indický trh, jedná se však o důsledek technických úprav, které byly nutné v zájmu plnění emisních norem.

Jawa bude nové typy nabízet ve své klasické obchodní síti, která v České republice obsahuje čtyři desítky dealerů. Ti v současné době nabízejí tři různé designové verze motorky 350 OHC.

"Stále se snažíme vyvinout nový typ, ale narážíme na stále se zpřísňující evropské emisní normy," povzdechl si Jiří Kraft. Myšlenkou elektrických verzí se prý v Jawě také zaobírají, ale zatím nebylyv tomto směru podniknuty žádné konkrétní kroky. Proto v Týnci nad Sázavou, kde výrobní závod prošel nedávno zásadní modernizací, montují stále dvoutaktní motocykly, které jsou ovšem určeny pro méně náročné trhy.

Vloni, podle údajů Sdružení automobilového průmyslu, vyrobila Jawa v České republice 980 motocyklů, což je přibližně o třetinu méně než v roce 2018.