Automobily východního bloku mají u jedné části lidí status houževnatých nezmarů, jež byly vyrobeny tvrdou prací a osvědčenými postupy s vyhlídkou přežití snad i nukleární války.

U druhé části lidí jsou zase často přehlíženými plechovkami, které díky tehdejšímu politickému směru a pomalému vývoji prostě neměly šanci konkurovat technické nadřazenosti vozidel ze západu.

Čtěte také: Prodejce nabízí auta ze „socíku" v super stavu. Tahle Škoda najela jen 9000 km

Každopádně jsou ale níže připomenuté automobilky zaryty do vzpomínek mnoha lidí z dob Československa. Na našem Facebooku se s námi klidně v komentářích podělte, jestli jste vůz některé z uvedených značek dříve vlastnili nebo stále vlastníte. A jak na něj vzpomínáte.

Škoda

Škoda 120.

Začneme hned u domácí škodovky, která před rozpadem východní bloku kromě známých klasik jako Škoda 100, 120 a dalších vyráběla vozy i na slovenské straně republiky. Například známé dodávky Škoda 1203 se od 70. let vyráběly v Trnavě.

V Bratislavě se zase kolem roku 1982 rodila dnes stále vzácnější kupé Garde a Rapid. Kromě toho ale továrna zajišťovala výrobu součástek pro další množství východních automobilek.

Nyní se škodovce daří pod křídly německého Volkswagenu a jako jedna z mála se po rozpadu východního bloku prosazuje stále více. Dnes je Škoda Auto dokonce nejdůležitějším českým podnikem.

Bratislavskou továrnu nakonec také převzal koncern VW a dnes se tam vyrábějí hlavně velká SUV jako Volkswagen Touareg, Audi Q7, části Porsche Cayenne a také malé hatchbacky VW up!, Škoda Citigo a Seat Mii.

Tatra

Tatra T613.

Tatrovka sice nevyráběla osobní auta ve velkých objemech, ale její limuzíny 603 a 613 patřily k důležitým vozům československých silnic. I proto, že je často využívali tehdejší "papaláši".

Po roce 1990 se však produkce kopřivnické automobilky v podstatě zastavila. Výroba Tatry 613 sice v malém množství pokračovala až do roku 1996, ale šlo o poslední záchvěv.

Celkem bylo vyrobeno kolem deseti tisíc kusů, které poté ještě nahradilo 72 vozů Tatra 700, lehce modernizované "šestsettřináctky".

Tatra však na každém kusu prodělávala. Dnes už je výroba osobních vozů Tatra minulostí a značka se úspěšně zaměřuje pouze na nákladní vozidla.

Sachsenring (Trabant)

Trabant 601 Universal.

Trabant je dodnes ikonou východního Německa. Když automobilka Sachsenring začala na konci 50. let vyrábět svou novinku Trabant P50, možná ještě nevěděla, jak budou tato duroplastová vozítka s dvoutaktním motorem rozšířená.

Nejznámější verze Trabant 601 se vyráběla od roku 1962 do roku 1990 v podstatě bez větších změn, tedy kromě pozdější instalace čtyřtaktu od Volkswagenu.

Trabant však přežil pád komunistického režimu a sjednocení Německa jen o několik měsíců. Dne 30. dubna 1991 z linky sjel úplně poslední kus.