AWE (Wartburg)

Wartburg 353.Zdroj: Wartburg

Ve stínu populárního Trabantu byl i známý Wartburg. Vysoce rozšířený model východoněmecké automobilky AWE – Automobilwerke Eisenach je vlastně jediným autem, kterému se dostalo většího "uznání". Automobilku jako takovou si už dnes málokdo pamatuje, ale její Wartburg znají snad všichni.

Nejznámější typ 353 s hranatou karoserií za sebou nechával stejná oblaka dýmu jako Trabant, jelikož používal rovněž dvoutakt, nicméně tříválcový. Následně také dostal čtyřválec od VW, ale to už se nad vozidlem i automobilkou stahovala mračna.

Automobilka po změně režimu nestačila moderním vozům západu a po ukončení výroby v roce 1990 se do továrny Wartburgu nastěhoval Opel.

Polski Fiat

Polski Fiat 126p „Maluch“.Zdroj: Fiat

Fiat byl z dob východního bloku znám hlavně výrobou v Polsku. Mnoho z licenčně vyrobených modelů se tak dostalo i k nám. Kdo by si nevzpomněl na takzvaný „Maluch" neboli Fiat 126p či třeba větší sedan 125p. Výrobu polských Fiatů měla na starosti domácí automobilka FSO.

Po roce 1990 se v prostorách továrny vyráběly vozy korejské značky Daewoo a pořád i malé Fiaty jako třeba Seicento, Panda a 500. V určitých obměnách pokračuje výroba Fiatů v Polsku dodnes, ačkoliv už mimo značku FSO.

FSO

FSO Polonez.Zdroj: FSO

Polské FSO – Fabryka Samochodów Osobowych tehdy kromě výroby licenčních Fiatů používala italskou techniku i pro svůj model Polonez. Na využívání cizí techniky automobilka fungovala ve své historii vlastně tradičně.

Poválečný model Warszawa byl například postaven na technice sovětského vozu GAZ M20 Poběda. Dodávka Žuk zase používala techniku letitých Chevroletů. Tímto způsobem FSO přežilo i rozpad východního bloku, jelikož poté vyrábělo výše zmíněné vozy Daewoo a Fiat.

Nejznámější výrobek FSO Polonez byl ale v produkci až do roku 2002. Automobilka FSO pak v roce 2011 zanikla.

Dacia

Dacia 1300 Kombi.Zdroj: Dacia

Dacia byla v socialistickém Rumunsku vrcholem automobilového průmyslu. Značka vznikla v 60. letech za pomoci Renaultu a po celou dobu trvání států východního bloku produkovala hlavně licenčně modifikované Renaulty typu 8 a 12. Z nich vznikly modely Dacia 1100 a Dacia 1300.

Většina dílů se k výrobě vozů dovážela přímo z Francie, přestože se časem navyšoval počet originálních rumunských součástek.

Lehce modernizovaná třináctistovka se v Rumunsku vyráběla až do roku 2004. V té době už byla Dacia plně v rukou Renaultu, který si z automobilky pořádnou investicí vytvořil dnes populární divizi levných aut s francouzskou technikou.