Jak dopadly automobilky východního bloku? Většina se jich dneška nedožila
Bývalý východní blok byl ve své době velmi aktivní v produkci automobilů. Po jeho rozpadu se ale samozřejmě hodně věcí změnilo. Na osud těch nejznámějších značek tehdejší východní Evropy jsme se podívali.
AWE (Wartburg)
Ve stínu populárního Trabantu byl i známý Wartburg. Vysoce rozšířený model východoněmecké automobilky AWE – Automobilwerke Eisenach je vlastně jediným autem, kterému se dostalo většího "uznání". Automobilku jako takovou si už dnes málokdo pamatuje, ale její Wartburg znají snad všichni.
Nejznámější typ 353 s hranatou karoserií za sebou nechával stejná oblaka dýmu jako Trabant, jelikož používal rovněž dvoutakt, nicméně tříválcový. Následně také dostal čtyřválec od VW, ale to už se nad vozidlem i automobilkou stahovala mračna.
Automobilka po změně režimu nestačila moderním vozům západu a po ukončení výroby v roce 1990 se do továrny Wartburgu nastěhoval Opel.
Polski Fiat
Fiat byl z dob východního bloku znám hlavně výrobou v Polsku. Mnoho z licenčně vyrobených modelů se tak dostalo i k nám. Kdo by si nevzpomněl na takzvaný „Maluch" neboli Fiat 126p či třeba větší sedan 125p. Výrobu polských Fiatů měla na starosti domácí automobilka FSO.
Po roce 1990 se v prostorách továrny vyráběly vozy korejské značky Daewoo a pořád i malé Fiaty jako třeba Seicento, Panda a 500. V určitých obměnách pokračuje výroba Fiatů v Polsku dodnes, ačkoliv už mimo značku FSO.
FSO
Polské FSO – Fabryka Samochodów Osobowych tehdy kromě výroby licenčních Fiatů používala italskou techniku i pro svůj model Polonez. Na využívání cizí techniky automobilka fungovala ve své historii vlastně tradičně.
Poválečný model Warszawa byl například postaven na technice sovětského vozu GAZ M20 Poběda. Dodávka Žuk zase používala techniku letitých Chevroletů. Tímto způsobem FSO přežilo i rozpad východního bloku, jelikož poté vyrábělo výše zmíněné vozy Daewoo a Fiat.
Nejznámější výrobek FSO Polonez byl ale v produkci až do roku 2002. Automobilka FSO pak v roce 2011 zanikla.
Dacia
Dacia byla v socialistickém Rumunsku vrcholem automobilového průmyslu. Značka vznikla v 60. letech za pomoci Renaultu a po celou dobu trvání států východního bloku produkovala hlavně licenčně modifikované Renaulty typu 8 a 12. Z nich vznikly modely Dacia 1100 a Dacia 1300.
Většina dílů se k výrobě vozů dovážela přímo z Francie, přestože se časem navyšoval počet originálních rumunských součástek.
Lehce modernizovaná třináctistovka se v Rumunsku vyráběla až do roku 2004. V té době už byla Dacia plně v rukou Renaultu, který si z automobilky pořádnou investicí vytvořil dnes populární divizi levných aut s francouzskou technikou.
Další články

Displeje v autech brzy pokryjí celou palubní desku. Mercedes ukazuje…
Tlačítkům definitivně odzvonilo. Na druhou stranu - složité listování v různých menu a podmenu odpadá..

Největší myčka na světě za den očistí 4000 automobilů. Mají ji v…
Jako malá továrna vypadá automyčka Mr. Wash v Německém Stuttgartu.

Dlouhé nohy i podivné pózy: Tak vypadaly reklamní fotky na auta za…
Při prohlížení reklamních fotografií na auta vyráběná v socialistických zemích v odobí od šedesátých do…

Brouk slaví 75. narozeniny. Výroba tohoto Volkswagenu skončila až v…
Volkswagen vyvinul dokonce i další generace automobilu, který vznikl v hlavě severočeského rodáka Ferdinanda…

Mnohem rychlejší než reálná Formule 1. I závoděním na autodráze se…
Profesionální modely na závodní autodráze zrychlují z nuly na sto kilometrů v hodině během pouhých čtyř…

Fabia Rally2 evo v novém roce zrychlí. I v posledním roce života ji…
V nové továrně Škody Motorsport již sice probíhají vývojové práce na nové generaci rallyového speciálu,…

Po dosažení úctyhodného věku 125 let je automobilka Škoda v plné…
Přesně 125 let. Právě tolik let uplynulo od okamžiku, kdy se začaly rodit základy v současnosti…

Mercedes-Benz vybavuje své vozy airbagy již desítky let. Letos přidal…
Právě před čtyřiceti lety představil Mercedes-Benz v té době unikátní bezpečnostní prvek: airbag řidiče…

Ruský UAZ oslaví sedmdesátiny. Stále vyrábí "nesmrtelné" offroady
Uljanovskij Avtomobilnyj zavod vznikal narychlo. Vlastně šlo o filiálku moskevské automobilky ZIS. Jeho…
