Občas se sice stane, že nová generace nějakého modelu osobního má nějaký velikostní parametr menší než ta předešlá, ale to se zpravidla týká spíše výšky. Do délky nové vozy stále rostou.

Jak vyplývá z nejnovějších dat britského portálu comparethemarket.com, nejvíce se zvětšují malá a středně velká rodinná auta vyráběná ročně ve statisícových sériích. Na některé představitele prvních a aktuálních generací se můžete podívat do naší fotogalerie.

Velikostní rozdíl mezi prvním a posledním provedením je samozřejmě tím větší, čím déle je ten který vůz na trhu. Přesto je do jisté míry překvapující, že nejvíce se zatím zvětšil Volkswagen Golf. V roce 1974 první generace tohoto hatchbacku měřila v podélném směru 3705 milimetrů a před dvěma roky uvedená osmá generace již dorostla na délku 4284 milimetrů. To je rozdíl 579 milimetrů.

Na druhém místě se pak nachází SUV Range Rover. Při prvním představení v roce 1969 mu naměřili 4 445 milimetrů a v roce 2012 už mu do pětimetrové hranice chyběl jeden jediný milimetr.

Na třetím a čtvrtém místě v tomto žebříčku jsou pak městské hatchbacky Ford Fiesta a Opel Corsa. Prvně jmenovaný vůz se od roku 1976 zvětšil o 475 milimetrů na 4040 milimetrů, druhý pak od roku 1982 narostl o 438 milimetrů na výsledných 4040 milimetrů. První pětku uzavírá Opel Astra. Ještě v roce 1979 byla jeho délka 3998 milimetrů a právě končící generace měří 4370 milimetrů.

Z prémiových vozů se mezi lety 1975 a 2018 nejvíce zvětšilo BMW 3. Rozdíl činí 354 milimetrů.

Portál comparethemarket.com srovnal také původní a aktuální šířky řady nejprodávanějších vozů. I v tomto případě jsou rozdíly značné a ve třech případech jde o nárůst přes dva decimetry. Konkrétně u Opelu Corsa se jedná o 233, u BMW 3 o 217 a u Range Roveru o 203 milimetrů.