Tohle hyperauto se zrodilo na začátku loňského roku, u švédské automobilky si ho objednal americký podnikatel Manny Khoshbin. A protože toužil po něčem opravdu výjimečném, rozhodl se využít možností exkluzivních úprav, které Koenigsegg svým zákazníkům nabízí.

Výsledkem byl Gryphon (pojmenovaný podle mýtického Gryfa – zvířete s tělem lva, ovšem s hlavou a křídly orla), vůz, který je na světě jediný svého druhu. Zevnějšek tvoří z většiny odhalená, pouze průhledně zalakovaná celokarbonová karoserie. Karbon lemují jen dekory vyhotovené z pravého tenkého zlata a stejný ušlechtilý materiál tvoří také znak. Ačkoliv na první pohled nejsou vidět, Koenigsegg dodal zlaté detaily do motorového prostoru a zlatem se pyšní i zakázková karbonová helma dodávaná k vozu.

Ten byl navíc vybaven příplatkovým silnějším motorem. Výkon dvakrát přeplňovaného osmiválce činí jeden megawatt (1360 koní). Při hmotnosti 1395 kilogramů se tak poměru výkon/hmotnost blíží 1:1.

Gryphon si užil premiéru loni v březnu na autosalonu v Ženevě, ale na předání zákazníkovi už nedošlo. Během standardních testovacích jízd na polygonu automobilky, předcházejících doručení vozu novému majiteli, totiž došlo k nehodě, jež předání znemožnila.

Koenigsegg následně zákazníkovi nabídl výrobu úplně nového auta (dostal jméno Phoenix) a pustil se do opravy toho poškozeného. Tento exemplář pak sloužil ke zkušebním a propagačním účelům. 

Jenže Gryphon zřejmě přitahuje smůlu. Jak upozornil švédský web Teknikens Värld, auto má za sebou další bouračku. Její okolnosti nejsou dosud známé, nevíme tedy, proč Koenigsegg opustil silnici a vjel do škarpy. Stalo se tak každopádně na běžné komunikaci nedaleko švédského Trollhättanu.

Snímky zachycující poškozené auto bohužel nejsou příliš kvalitní, takže si také jen těžko můžeme udělat obrázek o škodách. Věříme ale, že i tentokrát půjde auto opravit.