Značka Lotus existuje 73 let. Za tu dobu se výrazně zapsala do historie sportovních vozů a například fotografie modelu Esprit Turbo visely v osmdesátých letech na stěně mnohého chlapeckého pokojíku.

Nyní pro značku končí jedna další éra. Do výslužby se totiž odebírají naráz hned tři její klasické modely. Dohromady se jich vyrobilo 51 738 kusů, což představuje téměř polovinu z celkové produkce automobilky v její historii.

Na končící modely Elise, Exige a Evora se můžete podívat do naší galerie. Najdete tam také nové typy Lotusu.

Zaměstnaci značky se nechali vyfotografovat se všemi třemi vyrobenými posledními exempláři. Ty nejsou určeny pro zákazníky, nýbrž do firemní sbírky.

Lotus Evora GT
Lehký a výkonný: Lotus Evora GT se vrací ke kořenům. Stovku si podá za 3,8 s

Nejžádanějším typem z těchto tří modelů byl samozřejmě nejdéle produkovaný Elise. Poslední kus dostal výrobní číslo 35 124 a byl to žlutě lakovaný Sport 240 Final Edition.

Elise využil také Elon Musk

Štítek s číslem 10 497 je pak umístěn na Exige Cup 430 Final Edition. Ta má na sobě tradiční britskou závodní zeleň. Tyto dva modely byly zkonstruovány na platformě Lotusu pro malé sportovní vozy. Zajímavostí je, že ji využila pak také první Tesla Roadster.

Morálně nejmladším typem je z této trojice Evora. První kus vyjel v roce 2009 a od těch dob vzniklo 6 117 kusů. 

Lotus Evija nabídne zrychlení z nuly na 300 km/h za 9 sekund.
Elektromobil Lotus Evija se do plna nabije za devět minut. Zatím ale nemá jak

Pro Lotus, který je aktuálně vlastněn čínskou společností Geely (stejně jako třeba Volvo), ovšem brzy začne další historické období. Dělníci totiž na jaře začnou vyrábět model Emira, což bude vůbec poslední odel značky se spalovacím motorem. Brzy bude následovat také zatím ještě utajované SUV.

Kromě toho je v nabídce plně elektrický hypersport Evija, který pohání elektromotory s fascinujícím výkonem 2000 koňských sil.