Jedno odpoledne v roli čerpadláře: I spropitné jsem dostal.....

Lidé mají stále představu, že pracovník obsluhy čerpací stanice chodí mezi auty v umaštěných montérkách a s kasírtaškou v ruce. Skutečnost je o hodně jiná.....

24.11.2018 Radek Pecák
Venkovní prodejce pomáhá lidem s tankováním a současně je informuje o přednostech prémiovějších typů paliv
Zdroj: Shell

Očekával jsem dotazy, jestli kouřím, důkladné informace o rozmístění hasicích přístrojů a jiné protipožární instrukce. Sice mě tyto informace později neminuly, ale první věty provozovatele čerpací stanice Shell v Kladně Radka Plýhala byly pro mne docela překvapivé. Když se totiž ujal mého zaškolování do role krátkodobého brigádníka začínajícího svou směnu na „kase“, začal mluvit o tom, jak se chovat v případě loupežného přepadení. "Sice už v pokladně nikdy nemáme tak vysokou částku, aby to pro zločince bylo atraktivní, ale stát se to může," začal. "V takovém případě nikdy neklaďte odpor, vydejte peníze a pro jistotu se mu ani nikdy nedívejte do očí. Teprve, když definitivně opustí areál stanice, můžete přivolat pomoc,"uzavřel.

V praxi jsem si naštěstí vyzkoušet nemusel. Řečeno po vojensku: "Po dobu mé služby se nic zvláštního nestalo."

Roli obsluhy jsem na stanici Shell v Kladenské Vítězné ulici plnil asi pět hodin. Po celou dobu v milé společnosti dvou zdejších zkušených "čerpadlářek" Jaroslavy Hamplové a Martiny Marečkové a jejich vedoucí Moniky Novotné. Ta po celou dobu důsledně dbala, abych měl na červeno-žlutém firemním "stejnokroji" visačku s nápisem Zácvik.

Nejprve jsem nastoupil za "kasu". "Musíte se vždycky těch, kteří přicházejí k pokladně zeptat, zda tankovali. Je také vhodné položit otázku, u jakého stojanu, a jaké palivo. To pak zkontrolujete na displeji. Předchází se jednak tomu, že by někdo třeba i jen kvůli roztržitosti odjel bez placení, a je to dobré i kvůli tomu, aby si zákazník ještě jednou uvědomil, že do svého auta natankoval správné palivo, a ne třeba benzin do dieselové nádrže," vysvětlila mi má školiktelka Martin Marečková.

Lidí, kteří přijíždějí k této stanici každý den tankovat jsou desítky. Ovšem existuje velká spousta lidí, která se pouze u benzinky při cestě pěšky do práce nebo z práce staví, aby si koupili cigarety nebo svačinu. "Spoustu z nich už za ta léta známe a víme i časy, kdy přijdou. "Pro ty už máme na pultě připravenou oblíbenou značku cigaret," dodává Jaroslava Hamplová.

Toto je kompletní sestava jedné směny. Vlastně pouze té, která má na starosti její vnitřní část

I já jsem nejčastěji prodával cigarety. Je to jednoduché, stačí v obřím regálu najít ty správné, načíst čárový kód, položit obligátní otázky, zda mají věrnostní kartu a zda platí hotově či kartou, na pokladně potvrdit částku a případně vrátit správnou částku zpátky.

Musíte zvládat "kupecké" počty

Celkem jsem za necelé dvě hodiny obsloužil 59 zákazníků a dopočítávání správné částky zpět mi obvykle nečinilo moc potíží, přestože jsem na všech absolovaných školách měl mnohem raději češtinu než matematiku. "Takových nových prodavačů je ale dnes už docela málo. Museli jsme spoustu uchazečů o práci odmítnout právě proto, že neuměli základní kupecké počty," svěřuje se paní vedoucí Hamplová.

Zřejmě jsem se nespletl. Naopak v pokladně po skončení mé velmi zkrácené směny pár korun přebývalo. Ne všichni zákazníci totiž požadují vrácení drobných do posledního „haléře“.

Lidé, kteří stojí za kasou, nemají skoro žádný prostor na lehký odpočinek. Proud zákazníků je totiž téměř nepřetržitý. Občas se musí otevřít i druhá pokladna. "Většinou se ale ten druhý prodejce věnuje doplňování zboží v regálech, obsluhuje pekárnu, (na Shellkách si totiž od konce minulého roku koupíte i poměrně solidní sortiment jednoho potravinářského řetězce), kontroluje stav toalet, počítá neprodané výtisky časopisů a novin. Prostě je toho spousta. "Často hledáme marně čas na svačinu či kafe," říká smířeně Martina Marečková. Jedním dechem však dodává: "Rozhodně ale napište, že tu práci máme rády a jsme tu skvělá parta."

Občas je tu prý docela zábava. Někdy je pobaví i jistá prostoduchost některých zákazníků. "Například jsme si všimli, že jeden pán odjíždí od myčky se špinavým autem. Vzápětí přišel do prodejny a divil se jak je možné, že myčka nefungovala, když zadal kód, který získal po zaplacení jednorázového mytí, a který má platit týden. "Včera jsem udělal to samé a auto se bez problémů umylo," divil se.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
24.11.2018 Radek Pecák
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×