Zásadním poznatkem je, že se ve světle nových a nových faktů začíná celá nehoda jevit jako celkem podezřelá. Veškeré informace pochází z veřejně dostupných zdrojů a zpráv od zástupců policie, ministerstva vnitra či lidí z okolí zainteresovaných mužů.

Co se stalo? A proč?

Nehoda policejní i8 se odehrála v pondělí večer okolo desáté hodiny na Brněnsku. Po slavnostní večeři v hotelu International, které se zúčastnil mimo jiné i prezident Miloš Zeman, se policie jala předvádět schopnosti své nově zapůjčené techniky.

Daleko ovšem vůz nedojel, neboť v ulici Zámecká poblíž čtvrti Brno-Chrlice sjel pod most doivanovického potoka. I8 zde prý nabourala do stromu, ale tuto informaci nemůže nikdo potvrdit ani vyvrátit. Stejně tak zůstává v neznámu i přesná příčina nehody. Některé zdroje uvádí infarkt řidiče, některé zase mozkovou příhodu.

Kdo u toho byl?

Tady se dostáváme k dost možná největšímu problému celé nehody. Ve voze totiž seděl policista a také hradní protokolář Vladimír Kruliš. Ten údajně vozidlo neřídil, ovšem objevily se i zprávy, že byl během jízdy puštěn i za volant a mohl by to být právě on, kdo boural.

Čtetě také: Policie "dostala" hybridní supersport BMW i8. Máte se ho bát?

I kdyby však Kruliš jel jen jako spolujezdec, byla celá tato jízda pro zábavu patrně nelegální. V zákoně o policii se výslovně píše: "V dopravních prostředcích mohou být přepravováni jen příslušníci bezpečnostních sborů, zaměstnanci ministerstva a policie nebo osoby, jejichž přeprava souvisí s plněním služebních nebo pracovních úkolů."

O přesném seznamu lidí, kteří smí se zapůjčenou i8 jezdit, potom hovoří i nájemní smlouva na vůz. Tak či tak to ale vypadá, že si Kruliš domluvil projížďku přímo s ředitelem jihomoravské policie Leošem Tržilem. A to by byl samozřejmě průšvih.

Oba muži, kteří byli po nehodě vyproštěni přivolanými hasiči, skončili v nemocnici. Policista je podle všeho držen v umělém spánku, Vladimír Kruliš má dva zlomené obratle, ovšem ochrnutí mu naštěstí nehrozí.

Co bude dál?

Vůz měl být po nehodě převezen k dealerovi BMW kvůli zjištění rozsahu škody, ovšem je možné, že bude nejprve přezkoumán kvůli šetření nehody. Společnost BMW Group Česká republika každopádně oznámila, že má zájem ve spolupráci s policií pokračovat a pokud to půjde, vůz opraví. Už se objevily spekulace, že to ale nebude tak snadné, neboť při havárii byl prý poškozen monokok.

Doporučujeme: Rychlé policejní BMW i8 je díky nehodě slavné. Znáte ale jeho silné předchůdce?

Monokok je výlisek z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny, který tvoří základ kabiny vozu a nese i jeho nápravy a pohonné ústrojí. Výhodou takového řešení je nízká hmotnost, nevýhodou je samozřejmě cena a také to, že monokok jaksi nejde zavařit, narovnat na stolici či svařit ze dvou kusů.

Je ovšem otázkou, jestli PČR o vůz ještě stojí. Ministr vnitra Milan Chovanec vyjádřil myšlenku, zda policejní BMW i8 přineslo více škody nebo užitku. Není si v tuto chvíli ani jist, zda vůz police auto nadále potřebuje.

Incident také vyšetřuje Generální inspekcí bezpečnostních sborů.

Co je BMW i8? A proč ho využívala dopravní policie?
BMW i8 je supersportovní kupé s cenou od 3,7 milionu korun. Pohání je přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,5 litru, roztáčející kola zadní nápravy, a elektromotor vpředu. Celkový výkon hnací soustavy činí 362 koní (266 kW), zrychlení z klidu na stovku zabere jen 4,4 sekundy a v sériovém provedení i8 umí jet až 250 km/h. Díky 7,1kWh akumulátoru i8 ujede čistě na elektřinu 37 kilometrů.

Dopravní policie měla vůz od 10. května zapůjčený od společnosti BMW Group Česká republika. A to na dobu šesti měsíců nebo do ujetí 20 tisíc kilometrů - podle toho, co nastane dřív.

BMW i8 mělo sloužit převážně v Jihomoravském kraji, v plánu ale byly i cesty do okolních regionů, tedy na Vysočinu či na Zlínsko. A i když supersport měl převážně hlídat dálnice, rychlý "bavorák" není vybaven měřící technikou radarem. Sloužit měl jako běžný hlídkový vůz, měl být vidět, především tam, kde je silný provoz.