Všechny vývojové řady motocyklů označené logem společnosti Jawa obsahuje muzejní sbírka, která je už opět po nucené přestávce zaviněné koronavirem přístupná v jednom statku v obci Rabakov nedaleko Mladé Boleslavi. Dokonce je tu tedy možné si prohlédnout v Indii vyráběný model Jawa 300 CL nebo v Argentině vyvinutou a v Číně montovanou Jawu 500 RVM, což je u nás dosud poměrně málo známý a poměrně dobře vypadající cestovní motocykl.

"Nás se žádné dotace ani kompenzace vyplácené státem v souvislosti s pandemií netýkaly, a tak jsme bohužel kvůli výpadkům příjmů ze vstupného přišli o několik možností jak obohatit a vylepšit naši sbírku," uvedl v rozhovoru pro deník Martin Miclík.

Jeho otec se shromažďováním strojů slavné české značky začal již zhruba před padesáti lety. Přitom ho tento obor nikdy neživil. Ve volném čase se ovšem zabýval renovacemi strojů. Řada z nich nyní zdobí také reprezentační prostory v sídle Jawy v Týnci nad Sázavou.

Na mnoho vystavených exponátů se můžete podívat do naší fotogalerie.

Mezi nejcennější exponáty v muzeu jednoznačně patří vůbec první model, který zakladatel firmy František Janeček nabídl na trh. Jedná se o Jawu 500 0HV Rumpál z 1. série. Těchto strojů, které na rozdíl od dalších se stejným označením, měly přední vidlici vyrobenou z trubek, se vyrobilo jen 258 kusů. Motocykl poháněl motor s výkonem 18 koňských sil a umožňoval pokoření rychlostní hranice 100 kilometrů v hodině.

V muzeu je dále možno spatřit policejní verze motocyklů Jawa, automobily Jawa Minor a množství produktů, které poháněly originální motory této značky. Tedy včetně malých motocyklů či mopedů. Například zde vystavují unikátní exportní provedení mopedu Stadion. Logicky nemůže chybět ani slavný "hadrák" Velorex.

Sněžný skútr je jediný originál

"Většina vystavených exponátů je v nálezovém stavu. Už dlouho se nesnažíme o důkladné renovace. Naším záměrem je vystavovat co nejvíce originální a plně funkční stroj," říká František Miclík. Často ho tedy jen vyčistí a doplní chybějící díly.

Mezi vystavenými sto osmdesáti vesměs plně pojízdnými stroji je také řada kuriozit. Například sněžný skútr. "Ten vyrobili přímo technici továrny Jawa, ale nikdy neměl zamířit do sériové výroby. Byl určen pro potřeby horského rekreačního střediska tehdejšího národního podniku," vysvětluje František Miclík. Poháněl ho motor s kubaturou 350 cm3.

Mezi dalšími pozoruhodnými "výtvory" českých kutilů jsou pak například různě kapotované motocykly, invalidní tříkolky, traktůrky, dětské mini motorky či dlouhý "jezevčík" určený pro závody dragsterů.

Jedna z výstavních místností je věnována neúnavnému motorkáři-cestovateli Jaroslavu Šímovi, který za 35 let ujel v sedle různých strojů již půldruhého miliónu kilometrů. Z toho mnoho set tisíc na Jawách.

Muzeum v Rabakově je nyní otevřené každý den. Za vstupné se od dospělých návštěvníků vybírá 120 korun, od dětí do 15 let 70 Kč.