Zřejmě nejpodivnější automobilovou značkou v Africe a možná i na celém světě je Kantanka z Ghany. Založil ji totiž apoštol. Tak se nechá titulovat Kwado Safo Kantanka, náboženský hodnostář místní sekty Kristo Asafo Mission (Kristova reformovaná církev), který vložil do firmy peníze vybrané od věřících. Značka jde tou nejlehčí cestou a do Ghany si nechává dovážet kontejnery plné dílů čínských plagiátorských automobilek, jako je například Foday z Guangdongu. Ty pak skládá a lepí na ně vlastní loga a vydává jednoduše za svá. PR oddělení, pokud vůbec existuje, dokonce krade i cizí propagační snímky, které pak upravuje v Malování, aby vypadaly jako její.

I díky tomu se může pochlubit mnoha modely. Kromě SUV Kantanka Nkunimdie staví třeba i pick-up Omana (ve skutečnosti Foday Lion, kopie staršího Fordu Ranger), SUV Onantefo, což je kopie Fordu Explorer šesté generace, nebo model K71. To je zase upravená Brilliance Jinbei S30. Počet vozů, které firma takto vyprodukovala, není známý. Bude se ale zřejmě počítat maximálně na desítky kusů.

To Mobius z Keni jde hrdě vlastní cestou. Jeho auto má čtyři kola, jednoduchou hranatou karoserii a uveze až osm lidí. Šikovné SUV je jednoduché smontovat i opravit. Jde o auto, jenž má zvládnout rozbité africké silnice, aniž by se časem rozpadlo. To vše za částku v přepočtu 290 tisíc korun. Přesto značka Mobius Motors bojuje se svým modelem Two o přežití.

Mobius Motors vznikla v Nairobi v roce 2014 a od té doby se čas od času objevila v médiích s tím, že by mohla způsobit revoluci v africké dopravě. Postavit jednoduché SUV na špatné silnice za dostupnou cenu zní jako dobrý nápad, problémem je ale fakt, že i za 290 tisíc korun je pro většinu tamních řidičů auto příliš drahé.

Mobius se vyrábí v Keni
Mobius je jedním z mála originálních vozů z Afriky. A bojuje o přežití.

V řadě afrických zemí totiž trhu s auty dominují ojetiny. Zejména na východní část kontinentu, tedy i do Keni, se dováží levná asijská bazarová auta. Těm nemohou konkurovat ani velcí výrobci. Čísla prodejů jsou ve srovnání s trhy v Asii, Evropě nebo USA extrémně slabá. V Keni žije zhruba 50 milionů lidí, přitom se tu za celý loňský rok prodalo jen 14 265 nových aut. Šlo převážně o pick-upy Isuzu, Toyota a Mitsubishi.

I proto má Mobius Motors trable se sháněním investorů, kteří by věřili v jeho světlou budoucnost. „Není to zrovna snadné. Velká porce peněz, které máme, jde do výroby. Potřebujeme ale další finance na výzkum a vývoj vozu jako takového,“ postěžoval si před nedávnem serveru Automotive News Europe Joel Jackson, 34letý zakladatel značky z Londýna.

Po pěti letech od spuštění automobilky se mu zatím podařilo postavit jen 50 testovacích aut. I díky nim nakonec posbíral na 400 objednávek zajištěných zálohou. Ta je ale příliš nízká, zájemci zaplatili předem v přepočtu jen něco málo přes 8000 korun, což nepomohlo produkci rozběhnout. Jackson teď shání investice po světě a zatím není příliš úspěšný.

Víc se daří nigérijské automobilce Innoson. Firma, kterou založil místní miliardář Innocent Chukwuma, funguje 8 let a za tu dobu se jí podařilo vyrobit zhruba 10 tisíc vozidel. Disponuje už tedy i vlastní fabrikou, která leží ve městě Nnewi v provincii Anambra.

Innoson staví malé autobusy a pak vlastní auta, o kterých tvrdí, že 70 procent dílů pochází z místních zdrojů. Zbytek je pak dovážený z Asie. Pohled na oficiální stránky firmy ale odhalí fakt, že většina nabízených modelů jsou napodobeniny běžných aut, nebo přímo konkrétní cizí modely jen s upraveným designem přední masky.

Kiira Motors z Ugandy
Kiira EV Smack vypadá, jako by ji slepili z nepadnoucích dílů.

Innoson IVM G80 je tak jen lehce upravený Mercedes-Benz třídy G. Innoson IVM G6 zase postarší Toyota Land Cruiser. Mezi pick-upy nabízí Innoson model Granite, což je předělaná Toyota Hilux. Vůz jménem Innoson IVM 6540 je zase Toyota Hiace, asi nejoblíbenější dodávka v Africe. Firma má ale i své originální modely, jde o laciný hatchback Fox a sedan Umu.

Innoson Fox má pohon předních kol, benzinový motor o objemu 1,5 litru a výkonu 83 kW. Váží jen 1225 kg a tak o něm firma hrdě prohlašuje: „Sportovní, aerodynamický a jednoduše zábavný na řízení.“ V přepočtu nové auto vyjde na 220 tisíc korun.

Pozoruhodným výrobcem aut je i značka Kiira Motors z Ugadny. Automobilku, pokud ji takto lze nazývat, vlastní stát spolu s ugandskou univerzitou Makerere. Byla to právě tato značka, které se díky práci studentů podařilo vyvinout první africký elektromobil v roce 2011. O tři roky později postavila první africký autobus se solárními panely.

Teď chce značka, jejíž vozy poznáte podle jakoby rozesmáté masky chladiče, začít vyrábět ve velkém. Hlavně pick-upy, náklaďáky a autobusy. Kvalita zpracování vozů ale bude muset být o něco lepší než například u modelu Kiira EV Smack, který na obrázcích vypadá, jako by byl slepený v univerzitním kumbálu pomocí lepidla Hercules.

Bizarní auta značky Kantanka, ale i automobilek Kiira, Innoson a Mobius si můžete prohlédnout v galerii.