Ještě nedávno ignorovaná Škoda 1000 MB je dnes velmi žádaným veteránem, jehož ceny neustále stoupají, a to navzdory faktu, že jich v závodě, který automobilka postavila speciálně pro tento model, vzniklo více než 443 tisíc kusů. Nová část mladoboleslavského výrobního závodu byla odborné veřejnosti oficiálně představena 21. března 1964 společně s novým vozem. Šlo o jednu z nejmodernějších automobilových továren nejen v rámci socialistických zemí.

Škoda 1000 MB ve své době patřila k pokrokovým automobilům a nahrazovala oblíbenou řadu Škoda Octavia s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Novinka se například chlubila tlakovým litím bloku motoru i skříně čtyřstupňové manuální převodovky z hliníkové slitiny. Účelně řešený blok motoru o hmotnosti pouze 105 kg nevyžadoval vrtání otvorů, stačilo do odlitku vyřezat závity.

Než bylo „embéčko“ oficiálně představeno, vniklo na 50 prototypů, které najezdily bezmála 1,6 milionů testovacích kilometrů, mimo jiné při extrémních mrazech na území Sovětského svazu. Zkoušky brzdové, palivové a chladicí soustavy se odehrávaly na Kavkaze, kde trojice vozů čelila až 45 °C ve stínu.

Škoda 1000 MB se spolu s nově postaveným výrobním závodem v Mladé Boleslavi představila novinářům 21. března 1964

Na rozdíl od Octavie s rámovou konstrukcí podvozku, motorem vpředu a pohonem zadních kol měl model 1000 MB karoserii samonosnou s nezávislým zavěšením všech kol.

O pohon zadní nápravy se staral podélně uložený kapalinou chlazený řadový čtyřválec OHV s objemem objem 988 cm3, jehož výkon původně dosahoval na tu dobu slušných 27 kW (37 koní). S hmotností 755 kg tak Škoda 1000 MB vládla až 120 km/h.

V roce 1966 došlo ke zvýšení výkonu na 32 kW (43 k). Nabídku tehdy rozšířila verze 1100 MB s 38 kW (52 koní), která měla objem motoru výšený na 1,1 litru, a také dnes mimořádně žádané dvoudveřové provedení MBX.

V roce 1966 doplnilo klasický sedan také dnes mimořádně žádané dvoudveřové provedení MBX

Přestože nový vůz měl spíše kompaktní rozměry (4,17 m na délku, 1,62 m na šířku a 1,39 m na výšku), nabízel na svoji dobu prostorný interiér, jenž dovoloval rovněž lůžkovou úpravu sedadel. Posádka měla k dispozici dva zavazadlové prostory, přičemž jeden byl za zadními sedadly (přístupný i během jízdy) a druhý, s objemem 220 litrů, se nacházel v přídi.

Oficiální představení Škody 1000 MB proběhlo na tradičním strojírenském veletrhu v Brně v září 1964. Od května 1965 již vznikalo přes tisíc vozů měsíčně, na konci téhož roku pak šlo o nejméně 150 vozů denně – šlo tedy o první skutečně velkosériově vyráběný český vůz.