Rok 2019 nebyl z pohledu motoristického novináře vůbec nudným zapomenutíhodným letopočtem. Přehled těch úplně nejdůležitějších a nejzajímavějších událostí přinášíme v přiložené fotogalerii.

Ale i jiné věci rozhodně stály za zaznamenání. Například hned v lednu se po čtyřleté nadvládě značky Škoda stal Autem roku v ČR model jiné automobilky. Konkrétně to byl Ford Focus. Tím evropským a později světovým se, jak vyplývá z titulního obrázku tohoto článku, vyhlásili elektromobil Jaguar I-Pace. Přesto mu to k nějakým zásadním prodejním výsledkům nepomohlo.

Na jaře se ovšem stala další věc, která může zásadně ovlivnit život tuzemských motoristů. Novým ministrem dopravy byl jmenován Vladimír Kremlík. Společně s novým šéferm ŘSD slíbil, že hlavním kritériem při výběrových řízeních na nové dopravní stavby už nebude nejnižší cena a na podzim udělal moudré rozhodnutí, když nechal včas odstranit stavební stroje z rekonstruované dálnice D1. Na konci roku představil své představy o inovovaném bodovém systému. (Zásadní navrhované změny si opět můžete prohlédnout na obrázku v galerii u článku).

Spousta věcí se v roce 2019 týkala největší evropské automobilky Volkswagen. Ta ukončila produkci slavného Brouka, i když už se jednalo o druhou novodobou generaci, a naopak začala vyrábět moderní elektromobil ID.3. Symbolickým koncem starých časů této značky se stalo v srpnu úmrtí Ferdinanda Piëcha. Bývalý konstruktér, který stojí například za slavným závodním Porsche 917, modelem Audi Quattro, řadovým přeplňovaným pětiválcem, vzkříšením značky Audi a vzestupu koncernu Volkswagen, byl vnukem Ferdinanda Porscheho.

Kabaň, Alonso, Tänak…

Ne všechna jeho životní rozhodnutí ale byla jednoznačně skvělá. Například na modelu Volkswagen Phaeton se vyhodily do vzduchu stamilióny.

Další osobností, o které se minimálně v našich končinách poměrně hodně mluvilo, byl Jozef Kabaň. Bývalý autor designu Bugatti Veyron a množství Škodovek odešel ze svého působiště v BMW do Rollsw-Royce. Ani tam však nevydržel dlouho a během jednoho roku zamířil už do třetí kanceláře. Tentokrát je umístěna v centrále Volkswagenu.

Tuzemská automobilka Škoda se v zahraničních médiích objevila letos zejména v souvislosti s premiérou nové generace svého bestselleru Octavia, ale důležité bylo i to, že začala nabízet svůj první elektromobil - Citigo e iV a v Kvasinách zahájila výrobu prvního plug-in hybridního modelu. Jedná se o Superb iV. Navíc byla oficiálně posvěcena její role. V Indii bude totiž zodpovědná za vývoj a výrobu nejen svých vozů pro tento trh, ale také značky Volkswagen. Stejná role jí případla i v Rusku.

Konkurenční značka Hyundai po létech, kdy poutala pozornost kontroverzními reklamami vymezujícími se právě ke Škodě, zvolila s novým mužem v čele tuzemského zastoupení jinou taktiku. Láká zákazníky na systém bonusů.

Zajímavé věci se udály také ve světě motorsportu. Například letitou nadvládu francouzských mistrů světa v rallye protrhl letos Estonec Ott Tänak, mistrem světa F1 se stal opět Lewis Hamilton, zatímco Fernando Alonso oznámil, že se zúčastní ve speciálu Toyoty Rallye Dakar. Ta se pojede opět v novém regionu - v Saudské Arábii.