Objem ničím nenahradíš. To alespoň tvrdí Američané. Jiní dodávají, že velký objem musí mít také příslušný počet válců. Ať tak nebo tak, bez ohledu na obor, lidstvo obecně razí pravidlo, že čím větší, tím lepší. A stejný důvod stál také za zrodem automobilového motoru V16.

Na počátku 20. století byl nekorunovaným králem motorů čtyřválec plně postačující tehdejším nárokům. Jenže Američané, asi nejvíce nataveni tak, že dost nikdy není dost, začali pracovat na motorech s větší počtem válců. Výsledkem byly šestiválce s objemem spalovacích komor větším, než plechovka od barvy a chvilku se zdálo, že ani oni už víc nepotřebují. Chyba lávky.

Pak už to šlo poměrně rychle. Osmiválcový motor se okamžitě etabloval jako výborná varianta a rychle pro sebe získal status toho nejlepšího. Ve skutečnosti však rozpoutal něco, čemu by se s nadsázkou dalo říkat „válka válců“. A byla to válka světová…

ÚPLNĚ PRVNÍ

Šestnáctiválcový motor měl úplně původně sloužit ke zničení konkurence na závodních tratích a první pohonnou jednotkou této konfigurace bylo Maserati Tipo V4 z roku 1929. Jeho šestnáctiválcový motor vznikl spojením dvou řadových osmiválcových dvoulitrů Alfa Romeo 26B, kdy šéfkonstruktér Piero Visentini použil rozevření 25° a společnou rozvodovku a klikovou skříň. Kliku už měl každý motor vlastní. Výkon čtyřlitrového motoru dosáhl 305 koní a při hmotnosti 1050 kg byl schopen Tipo V4 rozjet až na 260 km/h. Podle dobových informací byl motor schopen spálit přes 50 litrů na 100 km, což byla také jedna z jeho největších nevýhod. Motor byl také poměrně těžký a tehdejší závodní pneumatiky, stejně jako brzdy, výkon nezvládaly.

S myšlenkou na adaptaci tohoto motorového monstra pod kapotou některého ze silničních automobil jako první přišel Howard Marmon, zakladatel a šéf automobilky Marmon Motor Car Company, který na prvních prototypech začal pracovat ve druhé polovině 20. let minulého století, konkrétně mezi roky 1926 až 1927. Dnes již nepříliš známá značka Mormon byla v Americe něco jako Bentley v Evropě, a tak její snaha neunikla pozornosti velkému konkurentu, značce Cadillac, americkému ekvivalentu Rolls-Royce. Ten začal na V16 pracovat ve stejnou dobu, třebaže v jeho případě byl zrod dílem tak trochu náhody.