Letošní Notrh American International Auto Show 2019 je posledním ročníkem podle starých pořádku. 132. ročník této slavné výstavy je posledním, který se koná v lednu. Příští rok se brány výstaviště Cobo Center otevřou až v létě. Organizátoři si od změny slibují větší příliv návštěvníků, kterým budou moci nabídnout rozsáhlejší a pestřejší doprovodný program.

NAIAS platí za jednu z největších automobilových výstav, kde se tradičně nejvíce prezentují americké značky, jelikož v Detroitu a jeho okolí mají svá sídla všechny tři největší. Nejinak tomu bylo letos.

Ani výstavě NAIAS se nevyhnul v poslední době tak častý jev, že mnoho předních výrobců, zejména těch evropských velké autosalony vynechává a modely si představuje soukromě, případně zvolí jiný typ výstavy, jako například Mercedes-Benz nedávný veletrh CES. Kromě již zmiňovaného Mercedesu se na letošním Detroitu oficiálně chybí BMW, Audi, Porsche, Jaguar a mnoho dalších. Přitom zrovna americký trh je pro tyto prémiové značky naprosto nezbytný.

Cadillac

Jedna z největších domácích prémiových značek v Detroitu představila model XT6. Velké SUV se třemi řadami sedadel pohání vidlicový šestiválec 3,6, který je spojen s devítistupňovou samočinnou převodovkou. V rámci nabídky Cadillacu zapadne mezi vlajkovou loď Escalade  a menší crossover XT5. Druhým tahákem letošního stánku Cadillacu byl koncept elektromobilu, který je postaven platformě BEV3, na níž v budoucnu vyjede mnoho dalších elektromobilů. První by měl být venku už v roce 2021.

Ford

Největší novinkou je samozřejmě nový Mustang GT500 od Shelby, jehož obrovský kompresor jsme si mohli prohlédnout už na podzim. S výkonem 515 kW je nová „Eleanor“ nejvýkonnějším sériovým Mustangem všech dob a zvládne akcelerovat z 0-100 km/h za 3,5 s. Převodovka je pouze dvouspojkový Tremec, o manuálu zatím nepadlo jediné slovo.

Ford Mustang Shelby GT500

Další světovou premiérou je zcela nový Explorer. Šestá generace rodinného SUV Explorer se vrací podélně uloženému motoru a pohonu zadních kol. Ford nabídne 2,3litrový čtyřválec EcoBoost o výkonu 223 kW (304 koní) a točivém momentu 420 Nm nebo třílitrový šestiválec EcoBoost o výkonu 272 kW (370 koní) a točivém momentu 514 Nm.

GAC

Značka GAC do Detroitu přivezla velký futuristický koncept elektromobilu Entranze, který nabízí vnitřní uspořádání 3+2+2. Design pochází z kalifornského designového studia, které vozu nadělilo posuvné přední zadní dveře.

Infiniti

Japonská značka do Detroitu přivezla koncept Inspiration, které je předzvěstí sériové podoby elektrického SUV, plánovaného pro rok 2020. Společně s ním Infiniti odstartuje od roku 2021 elektromobilovou ofenzívu.

Infiniti QX Inspiration

Kia

Velké SUV Telluride je sesterským modelem Hyundai Palisade. Kia Telluride je prvním modelem značky, specificky navrženým pro potřeby americkým zákazníků a jeho design navrhlo tamější designérské studio v kalifornském Irvine. Velké SUV pohání zážehový šestiválec 3,8 GDI, který je naladěn na 214 kW a 355 Nm. Spárován je s osmistupňovou automatickou převodovkou, za příplatek je tu pohon všech kol s elektrohydraulicky ovládanou spojkou.

Lexus

Tři roky po představení kupé RC se opět v Detroitu Lexus prezentuje jeho další variantou. Konceptem kabrioletu LC Convertible Concept si Lexus hodlá ověřit reakce amerických zákazníků, pro něž je tento vůz primárně určen. Společně s touto studií se ukázal „updatovanou“ ostrou verzi kupé RC F a jeho karbonového sourozence RC F Track Edition.

Lincoln

Další tradiční americká značka Lincoln představila výroční model Continental 80th Anniversary Coach Door Edition, který je poctou modelům z roku 1960. Tato unikátní limuzína vznikne v počtu 80 kusů a má vzadu protisměrně se otevírající dveře. Tyhle kočárové dveře (Lincoln je nazývá „coach doors“) jsou nasazeny na verzi prodloužené o 15 centimetrů a mají ještě jednu zvláštnost a majitel se jich nemusí při otevírání dotýkat, protože mají elektrický pohon.

Nissan

Nissan si také do Detroitu přivezl koncept elektromobilu, který zabalil do velmi líbivého kabátku zvýšeného sportovního sedanu. Vůz je postaven na nové elektrické platformě se 115kWh akumulátorem a dvěma elektromotory, což z něj dělá čtyřkolku. Výkon pohonné soustavy dosahuje Téměř 500 koní a více jako 800 Nm točivého momentu. Dojezd by měl výrazně přesahovat 600 km a nabízí plně autonomní režim.

Nissan IMS Concept

RAM

Značka RAM konečně připravila nové provedení svých oblíbených pick-upů. Modely 2500 a 3500 střídají téměř 17 let starý koncept, který RAM v průběhu let pouze modernizoval.

Subaru

Subaru přivezlo nejsilnější STI v historii. Provedení S209, odkazující na speciály z dílny divize Subaru Tecnica International dosud určené pouze pro japonský trh, je ryze pro USA koncipovaný model a pohání ho 2,5litorvý čtyřválcový boxer, který díky větší turbíně turbodmychadla HKS a vyššímu plnicímu tlaku nabízí výkon 251 kW. Série je omezena na 200 kusů.

Toyota

Pátá generace Supry je asi nejočekávanějším sportovním kupé posledního půl roku. Toyota si dala hodně na čas, takže doufejme, že BMW Z4 v kupé provedení bude opravdu stát za to. Podle prvních fotek to vypadá, že na hardware se Toyota příliš nepodílela, takže doufejme, že si dala práci alespoň s laděním mnichovského základu. Oba vozy bude vyrábět rakouská společnost Magna Steyr.  

V galerii si můžete všechny největší novinky prohlédnout.