Jednalo se už o konec natáčecího dne (sobota), během kterého štáb získával záběry pro druhou sérii pořadu The Grand Tour ve švýcarských Alpách poblíž města St. Gallen. Jeremy Clarkson, který pro natáčení zvolil Lamborghini Aventador S, už měl hotovo, seděl na základně štábu a popíjel víno. Jeho kolegové, tedy Richard Hammond a James May, měli jet trať do vrchu ještě jednou, naposledy.

Podle prvních zpráv bouralo Lamborghini

Aby Clarkson urychlil odjezd, nasedl do dodávky štábu a nechal se vézt směrem k cíli, aby se zde setkal se svými kolegy a všichni mohli pokračovat na letiště. Jenže zatímco v poklidu telefonoval s jedním z producentů a probíral natáčecí den, zaslechl z vysílačky, že se na trati něco stalo. Že prý testovací jezdec Lamborghini „šel ven".

Jeremy popisuje, že ho zpráva poněkud zmátla. Netušil, proč by mělo být Lamborghini, jehož záběry byly hotové, vůbec na trati, natož proč jel jeho řidič tak rychle, aby se vyboural. Každopádně když v dáli zahlédl stoupající kouř, požádal řidiče dodávky, aby přidal a dojel k místu nehody co nejrychleji.

Podle stop pneumatik vedoucích ke svodidlům bylo vcelku jasné, co se stalo. V poslední zatáčce, která se nacházela již za cílem vrchařské trati, přeletěl vůz svodidla, a skončil na střeše až pod cestou, vedoucí o kus níže.

Okamžik před nehodou zachytilo i video, které se objevilo na YouTube.

Jenže potom si Clarkson všiml, že hořící vůz není žlutý, jako jeho Lamborghini, nýbrž bílý, jako Richardův Rimac.

Clarksonovi okamžitě došlo, že to byl právě Hammond, kdo boural a totéž došlo i Jamesovi Mayovi, který dorazil v Hondě NSX o několik sekund později. May prý divoce gestikuloval a křičel, že je uvnitř Hammond.

Při pohledu na spoušť pak Clarkson myslel na nejhorší. "Skutečně jsem myslel, že je mrtvý," napsal v textu pro sociální síť Drivetribe.

Teprve o krátkou chvíli později se oběma pozorovatelům ulevilo. Traťový maršál opodál jim konečně sdělil spásnou informaci, že se Hammond dostal ven ještě před vypuknutím požáru, a že jej viděl za svodidly. Totéž o chvíli později potvrdil i vedoucí ochranky, jež potvrdil, že je vše v pořádku.

Neprodleně po nehodě však Jeremy s Jamesem svého kolegu neviděli, protože pro něj dřív stačil přiletět vrtulník. Podle Clarksona se nicméně jednalo o nejděsivěji vypadající nehodu, jaké byl kdy svědkem.

Co se stalo, to řekne až Hammond

Zbývá už jen otázka, proč vlastně Hammond boural ve vysoké rychlosti do svodidel - údajně mohl jet i 190 km/h. Jeremy vyvrátil spekulace médií, která hovořila o nedostatku zkušeností s elektrickým Rimacem o výkonu přes 1000 koní.

Hammond se prý za předchozí čtyři dny s vozem dostatečně seznámil, když jej měl možnost řídit na silnicích, letištích i uzavřených alpských silnicích.

Co přesně se tedy stalo, k tomu se musí vyjádřit až sám Richard, momentálně absolvující operaci kolene v nemocnici.

Co je Rimac Concept One?

Slavný moderátor měl nehodu v chorvatském supersportu Rimac Concept One. Jde o elektromobil, který pohání čtyři elektromotory, přičemž každý z nich má na starost jedno kolo. A každý z nich má také svou převodovku. Přední agregáty jsou spojeny s jednostupňovými skříněmi, ty zadní pak se dvouspojkovými dvoustupňovými převodovkami.

Díky čtyřmotorovému pohonnému ústrojí má Rimac také pohon všech kol s několika režimy vektorování točivého momentu. Energii motory čerpají z akumulátorů o kapacitě 90 kWh, která zajišťuje dojezd až 350 km.

Celkový výkon činí 1224 koní (900 kW), točivý moment dosahuje 1600 Nm už od nulových otáček. Z nuly na sto Rimac zrychlí za 2,5 sekundy, maximální rychlost činí 355 km/h.

Malá automobilka vozy vyrábí ručně, v plánu bylo jen osm exemplářů. A cena? Samozřejmě nemalá, pohybuje se okolo 40 milionů korun - podle konečné specifikace.