Pokud jste si dělali před čtyřmi lety zálusk na kosmické auto Volkswagen XL1, ale nedostalo se na vás, máte teď druhou šanci. Z vozu, který zaujal nevšední karoserií, kamerami místo zpětných zrcátek a vzhůru otevíranými křídlovými dveřmi, se za pár let stala rarita a má sběratelský potenciál. Proto se očekává, že teď, když jeden kus míří do aukce, bude o něj enormní zájem.

Volkswagen XL1 v roce 2014 šokoval svět nejen svým vzhledem, ale i parametry, kterými se chlubil. Auto s karoserií vyrobenou z uhlíkového vlákna a koly z magnesia se totiž zapsalo jako nejaerodynamičtější sériově vyráběné vozidlo na světě s koeficientem Cd 0.189.

Poháněl ho vznětový dvouválec spojený s elektromotorem. Auto nemělo sice závratné zrychlení (jen 12,7 sekundy na 100 km/h) a maximální rychlost 160 km/h, zato mu v evropském měrném cyklu vyšlo neuvěřitelných 0,9 litru nafty na 100 km. Stalo se tak navíc prvním sériovým autem světa se spalovacím motorem se spotřebou pod litr paliva. V kuloárech se tehdy šuškalo, že tímto modelem chtěl Ferdinand Piëch vyvážit extrémně žravé Bugatti Veyron.

Volkswagen XL1Zdroj: Volkswagen

Volkswagen XL1 byl ale ještě exkluzivnější než Veyron, vyrobilo se ho jen 250 kusů. Minimálně jeden kus jezdil v Česku, auto ale přišlo na zhruba tři miliony korun. Teď míří jeden prakticky nový model do aukce. A odhadní cena prodeje se pohybuje kolem stejné částky, jakou stál jako nový. Možná ale výsledek bude ještě vyšší. XL1 je na prodej přes síň Silverstone Aucitons.