Původní Felicia je tedy výrazně staršího data a její vznik, přesněji řečeno vznik jejího přímého předchůdce, můžeme datovat do roku 1957, tedy přesně šedesát let zpátky.

Vývoj však začal už dříve, v roce 1955. Na brněnském veletrhu v roce následujícím už byl představen prototyp, který sklidil kladný ohlas. Takže nic nebránilo, aby se v závodě AZNP Škoda Kvasiny začal o rok později (září 1957) vůz vyrábět sériově.

Přáním nejen představitelů automobilky přitom bylo, aby nový kabriolet uspěl na západních trzích a přinesl potřebné devizy.

Čtěte také: Škoda v roce 2017: Dorazí nový Yeti a omlazené modely Rapid a Citigo

Jako základ posloužil model 440, dodnes důvěrně známý jako Spartak. Lidový vůz pro masy byl zbaven karoserie a podvozek byl osazen zbrusu novou, výrazně elegantnější a otevřenou kastlí.

Kdy se objevila Felicia?

A právě tak vznikl model 450. Kabriolet oficiálně s uspořádáním 2+2, který byl ale spíše dvoumístný, neboť na nouzová zadní sedadla se vešly maximálně děti. Poměrně kompaktní vůz měl těsně přes 4 metry délky, vážil 900 kilo a poháněn byl čtyřválcovou jedenáctistovkou plněnou dvojicí karburátorů Jikov.

Výkon činil 50 koní (36,8 kW), točivý moment 74,5 Nm, a ačkoliv se nejednalo o hodnoty, kterých běžně dosahovaly západní stroje podobného ražení, na poměry tehdejšího Československa byla 450 solidně rychlá. Maximální rychlost činila 130 km/h.

Standardně byly vozy vybaveny plátěnou skládací střechou, nicméně Škoda začala brzy po odstartování výroby dodávat i zaměnitelnou pevnou střechu z laminátu, kterou šlo nasadit na zimní sezónu.

Škoda Felicia.

Název Felicia se v katalogu Škody objevil o dva roky později, když se automobilka rozhodla pro plošnou inovaci své modelové řady.

Roadster kromě nového označení dostal modernější přední nápravu s lichoběžníkovými rameny a vinutými pružinami, plus další technické vychytávky spíše drobnějšího rázu. Obdobně byl inovován i sedan 440, ze kterého se stala Octavia.

Navenek se modely 450 a Felicia rozeznávají relativně těžko a je třeba se zaměřit na detaily. Kupříkladu přední světla modelu 450 byla ještě starého typu s chromovaným kšiltem, Felicia dostala už klasická, bez kšiltu. Co se názvu týče, jméno Felicia je odvozeno od latinského slova Felicitas, tedy „štěstí".

Další modernizace, spojené s novým a výkonnějším motorem se Felicia dočkala v roce 1961. Právě tehdy se na voze objevily stylové ploutve na zadních blatnících, jiná mřížka chladiče a řada dalších designových detailů.

V nabídce navíc přibyla varianta Felicia Super, disponující větším motorem o objemu 1,2 litru, podávajícím výkon 55 koní (40,5 kW).

Cesta do USA

Nyní je čas na chvilku se pozastavit nad tím, jak skvěle Felicia (a logicky také předchůdce 450) vypadá. A to i v dnešních dnech. Nadčasové tvary otevřené karoserie nezestárly po padesáti letech ani o den.

Když se potom podíváme na některé detaily, mezi které patří například klenuté čelní okno nebo žraločí tlama chladiče, dost možná se shodneme na tom, že Felicia mohla ve své době vzhledem hravě konkurovat západním vozům obdobného ražení. A to se také vlastně tak trochu stalo.